[QUOTE]Originally posted by The_Beginning:
[qb] Displayed Name

Naar mijn inziens gaat het er om waar je feitelijk echt woont. Dit zal dan ook zo zijn waar je je meeste tijd zal verblijven. Als je in Nederland woont zou je in dat andere land enkel maar een soort van op vakantie zijn. Ik zelf woon pernament in Spanje (Mallorca) en heb er voor gekozen om mij zelf uit te laten schijven in mijn vorige woonplaats (In Nederland). Hiermee heb ik dus aangegeven dat ik geen inwoner meer ben van Nederland, en dus ook helemaal niets meer met de fiscus te maken heb. Hier op het eiland is de belasting iets lager als in NL. Ik geloof dat in Nederland 19 % was toch, althans vorig jaar nog wel. Hier in Spanje is dat 16 %. (Niet echt bijsterend veel verschil)
Ik heb destijds de belasting gebeld en gevraagd naar mijn mogelijkheden, en of plichten. Dit zou ik dus in jou geval ook eens doen. Uiteraard is mijn situatie een iets ander geval als dat van jou, dus helemaal juist kan ik je niet informeren. Elke situatie is weer anders.


Gr. Renaldo, [/qb][/QUOTE]Renaldo, je hebt het dan wel over de BTW en niet over de inkomstenbelasting, hoor. als de inkomstenbelasting in NL maar 19% zou zijn dan was NL een belastingparadijs.
wat betreft het wonen in het buitenland geldt de primaire regel: je wordt woonachtig geacht waar je minstens 182 + 1 dagen verblijft of te wel waar je minder dan 182 - 1 dagen verblijft word je niet belastingsplichtig. ik heb meer dan 20 jaar als ex-patriate geleefd (wonende in een mobilhome), ben nergens meer dan 181 dagen verbleben en was daardoor NERGENS belastingplichtig. mijn officieel domicile had ik wel in een land waar vrijstelling was van inkomstenbelasting voor inkomsten uit het buitenland en de zaak liep op een offshore-company in Gibraltar en UK