Kylian en mundo-erotica, jullie hebben beiden gelijk maar praten wel over 2 verschillende dingen. vrije beroepen hoeven idd geen btw nummer te hebben maar kunnen dan ook geen btw aftrekken, daaronder vallen o.m. ook vzw's. een beoefenaar van een vrije beroep kan wel niet webmasteren omdat deze bezigheid onder de noemer van handelsaktiviteiten valt. daarentegen kan bv. een designer wel als vrije beroep optreden.
als je wel je hoofdinkomen hebt uit uitoefening van een vrije beroep, b.v. als verzekeringsmakelaar, kan je bepaalde nevenaktiviteiten uitoefenen die in feite handelsaktiviteiten zijn. deze inkomsten moet je dan wel ook deklareren bij de inkomstenbelasting. Kylian heeft inzoverre gelijk dat je met HR en BTW-nr voordeliger af bent omdat je alle BTW op uitgaven (telefoon, internetverbinding, huur enz.) kan terugvorderen en omdat de meeste sponsors in het buitenland zijn en jouw BTW daar afgedragen wordt, krijg je (meestal) BTW terug.
ik persoonelijk heb het wel anders opgelost: alle domeinnamen staan geregistreerd op een Belgische vzw, het webmasteren op zich is ondergebracht in een eigen Engelse Ltd waar ik gewoon 20 uur per week offizieel in dienst ben als zaakvoerder en salaris trek. daardoor verhoog ik mijn personelijke pensioensrechten (hogere bijdragen) in Belgi? en bovendien heeft de UK-Ltd voor mij een bijkomende spaar-pensioensverzekering afgesloten in Zwitserland (die ik ooit belastingvrij kan genieten). voordeel betreffende BTW: in UK betaal je op de eerste 10'000 pond GEEN
BTW en als je onder 60'000 pond omzet blijft kan je zelf kiezen of je BTW-plichtig wilt worden of niet. de vennootschaps- en omzetbelasting is ook veel lager dan in BE of NL resp. zijn de vrijstellingsbedragen hoger. nadeel: de niet afgehaalde winst (boven op de loon die ik trek) blijft in de Ltd staan. deze nadeel wordt wel opgevangen door het bekostigen van een auto met UK-kenteken (waarvan de kosten bedrijfskosten zijn) en de betalingen an de belgische vzw voor gebruiksrechten van de domeinnamen. de vzw op zich heeft een tweede auto op BE-kenteken waarvan de kosten ten laste van de vzw gaan. voordat ik deze konstruktie heb opgezet heb ik ze gewoon voorgelegt aan de Gewestelijke Direkteur van de direkte Belastingen en omdat in alles de EU-wetgeving in acht genomen werd kon hij het alleen maar goedkeuren. heb verleden jaar zelfs nog belasting teruggekregen omdat de aan BE betaalde bedrijfsvoorheffing te hoog was angezet (is tenslotte alleen maar een deeltijdsjob van 20 uur per week = 50 %). en ja, het opzetten van een UK-Ltd kost max. 100 pond als je het zelf doet.