[quote=mickdotcom]Ik werk met een affiliate programma buiten de eu en hoef over deze verdiensten dus geen btw af te dragen.

Echter vraag ik mij nu af of ik wel mijn betaalde btw mag terug vragen omdat de omzet die ik met deze goederen/diensten behaal niet belast is met Nederlandse BTW.

De in Nederland betaalde BTW is voor je aftrekbaar op de aangifte OB/BTW als betaalde voorbelasting.

Wel een waarschuwing op zijn plaats inzake verdiensten die je geneert met een affiliate programma buiten EU. Er zijn nog al wat variaties hierop mogelijk, weet dat voor de belastingdienst ten aanzien van deze omzet ook van belang is waardoor deze wordt gevormd. Immers een uitbetaling buiten EU wil niet zeggen dat de omzet niet tot stand is gekomen door een uiteindelijke afnemer binnen Nederland of EU.
Indien dit sites zijn die echt buiten de EU draaien en zich dus ook op een publiek buiten de EU zich richten dan zal er inderdaad sprake zijn van een omzet buiten de EU dus geen BTW-verkoop verschuldigd.
Maar als blijkt dat het gaat om sites welke mikken op een Nederlands of EU-publiek en dat is te achterhalen dan is er terdege wel sprake van een omzet waarover BTW verschuldigd is.
Immers de ondernemer is gevestigd in Nederland en de omzet wordt behaald door middel of met behulp van sites welke zich met name richten op een Nederlands of EU-publiek. het doet er dan niets aan af dat de betaling hiervoor uit een land buiten de EU afkomstig is, de plaats van de ondernemer en de uiteindelijk plaats van dienst is voor de BTW-wetgeving doorslaggevend.
Dat zal heel snel het standpunt van de belastingdienst zijn als blijkt dat er hier sprake zal zijn van .nl sites, of sites waaruit overduidelijk is dat ze voor het Nederlandse publiek zijn.



Laatst bewerkt door Ted Maton; 11-03-2014 20:28.