De belastingdienst is formeel gezien heel rechtlijnig hierin...simpel gesteld...ondernemer in Nederland, de ontvangen omzet vindt zijn grondslag in het gegeven dat de afnemers van de dienst particulieren zijn binnen de EU...dan is het gewoon met BTW belaste omzet.
Dat hier meerdere partijen mogelijk in betrokken zijn wereldwijd doet hier niets aan af. al zit de uitbetalende partij op Mars om het zo maar eens te stellen.

Inderdaad vormen de betalingsverwerkers geen onderdeel ter zake van de BTW-stelling, je dient deze inderdaad gewoon als een soort virtuele bank te zien..deze partijen schuiven alleen maar het geld door.

Resume :Van belang is en blijft dus waar degene die op de sites waar je geld mee verdiend vandaan komen,. en als dit binnen de EU is dan is er veelal sprake van particulieren, je bent als ondernemer in Nederland gevestigd dan is dat tot voor het moment in 1e aanleg altijd een met BTW belaste dienst.
Vergeet verder niet dat als de ondernemer van mening is dat de gelden die hij verwerft zijn oorsprong in landen buiten de EU vindt dat hij dit dan ook wel moet kunnen bewijzen.

Het feit dat hij een betaling van buiten de EU ontvangt wil nog niets zeggen, immers het komt wel meer voor dat uitbetalende partijen gevestigd buiten de EU bedragen uit betalen welke zijn grondslag vinden uit sites welke zich in Nederland of Belgie bevinden en dus deze markt bedienen.
Dat de uitbetalende partij zich buiten de EU bevindt doet voor de belastingdienst er dan niets aan af...Immers ondernemer die ontvangt gevestigd in Nederland, omzet worden uiteindelijk gemaakt door sites die Nederlandse en Belgische particulieren gebruiken..
Dus dan dien je gewoon over de ontvangen bedragen in Nederland BTW af te dragen, het gegeven dat de uitbetalende partij je een creditnota stuurt met hierop geen BTW vermeld doet hier niets aan af.

Daar zit uiteraard een logica aan, immers stel voor dat ik mijn facturen voor mijn diensten aan Nederlandse klanten laat verzenden vanuit een land buiten de EU, en hier geen BTW op berekend...dat wil niet zeggen dat ik geen BTW in Nederland verschuldigd ben...immers de onderneming is gevestigd in Nederland, de afnemers ook in Nederland..dus gewoon Nederlandse BTW verschuldigd ook al komt de factuur uit een land buiten de EU.
Anders zou het wel heel makkelijk zijn om aan je BTW-verplichtingen te ontsnappen.

Ik geef toe dat de BTW-wetgeving op het gebied van onze branche erg complex is en constant in beweging, vele variaties zijn inderdaad mogelijk.

Maar een houvast voor degene die uiteindelijk sites welke draaien binnen de EU onderhouden /promoten en hier dus een vergoeding voor ontvangen en zelf gevestigd zijn In Nederland dat deze ontvangen omzet/vergoeding in 1e aanleg altijd met BTW belast is in Nederland, immers de grondslag voor de omzet vindt zijn basis in het feit dat het veelal particulieren binnen de EU zijn die betalen voor het gebruik van deze sites.

Laatst bewerkt door Ted Maton; 25-01-2014 11:20.