Ik vraag me nog wel af of jullie affiliates zijn of sponsoren.

De boekhouding van een sponsor is denk ik namelijk een stuk eenvoudiger als deze alleen maar met voor-content-betalende-klanten (particulieren) te maken heeft. Voor een sponsor die ook te maken heeft met affiliates, kan het wel ingewikkelder worden, omdat dat vaak internationale business-to-business relaties zijn. Hetzelfde geldt voor affiliates.

Stel je bent een affiliate en je promote internationale websites van sponsoren, dan zou je voor een hele nette boekhouding eigenlijk uit moeten gaan van betaling-verstuur-datums (de datum waarop een sponsor aangeeft een betaling naar jou, de affiliate, te hebben gedaan, maar het bedrag nog niet binnengekomen is) als factuurdatums. (Meer over dit onderwerp [url=http://adultwebmaster.nl/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=196712#Post196712=hier[/url].)
Rauwe affiliate-uitbetaling-statistieken van sponsorren zijn denk ik vaak te onduidelijk voor boekhouders om te interpreteren. Dus in dat geval zal een boekhouder gemakkelijker werken met betaling-ontvangst-datums i.p.v. betaling-verstuur-datums. Maar dan is je boekhouding eigenlijk weer minder netjes.....
Dus als je een boekhouder gebruikt (bij affiliate marketing), dan is een hele nette boekhouding vaak niet mogelijk.
Zoals Schalks ook zegt, kan je boekhouding een beter/netter overzicht hebben als je zelf alles bijhoudt, maar dat is niet altijd even gemakkelijk op te zetten.