Origineel bericht van: Ted Maton
1: Van belang is waar de inbellers op de site vandaan komen, onze ervaring is dat dit in de aangegeven vraag veelal inbellers in USA zijn of te wel buiten de EU. (Let op, dat hoeft natuurlijk niet altijd het geval te zijn)
indien je namelijk over een BTW-nummer beschikt en dus aangifte moet doen is hier namelijk een punt van aandacht.
Voor de omzetbelasting is het namelijk van belang waar de inbellers vandaan komen, immers als er sprake is van inbellers binnen Nederland en de EU dan dien je over de gemaakte omzet in Nederland BTW af te dragen.

In de internationale adult business is er amper sprake meer van inbellen via de telefoonlijn naar een betaald nummer, alles gaat over het Internet.

Ik heb zelf ook nog wat onzekerheid over of ik fiscaal gezien op de juiste wijze naar de business kijk. Deze onzekerheid komt o.a. ook daardat ik tegenstrijdige berichten lees op het Internet. En soms zelfs het idee heb dat de Belastingdienst niet precies weet hoe ze er tegen aan moeten kijken. Ik zie zelf graag dat er een ??nduidige en heldere zienswijze komt tussen ons hier en de Belastingdienst.

Ik ben van mening dat het er niet toe doet waar een inbeller vandaan komt als het gaat om internationaal werkende affiliates. (Zoals in dit geval Kinkydollars en forumgebruiker Lantaarnpaal.) Inbellen is alleen van belang als je zelf een sponsor bent. Voor de duidelijkheid definieer ik even alle partijen:


In de adult affiliate marketing zijn er 3 tot 4 partijen. Ik noem ze hier even als volgt (in mijn eigen bewoordingen):
-De sponsor: degene die een website runt waar content tegen betaling zichtbaar is. De sponsor maakt vaak zelf content of koopt deze in bij content providers.
-De affiliate: degene die de sponsor promote. Het promoten gaat bijna altijd via websites van de affiliate. De affiliate krijgt commissie voor elke verkoop, maar de sponsor kan een affiliate soms ook betalen voor bijv. advertenties.
-De eindafnemer: degene die betaalt om toegang te krijgen tot de content. De affiliate leidt de eindafnemer d.m.v. reclame naar de sponsor, waar de eindafnemer vervolgens een abonnement zou kunnen kopen. De affiliate krijgt vervolgens commissie voor deze verkoop.
-De betalingsverwerker (optioneel). Met betalingsverwerker bedoel ik niet zozeer een bank of een bedrijf dat uitbetalingen van de sponsor naar de affiliate regelt (zoals Paxum, ePassporte etc), maar een bedrijf als CCBill en ePoch. Dit soort type bedrijven noem ik maar even een betalingsverwerker, ondanks dat ze meer doen dan alleen het regelen van betalingen.
Niet elke sponsor maakt gebruik van een betalingsverwerker. De grootste betalingsverwerker is CCBill. Ruwweg 50% van de (internationale) sponsors laat alles verlopen via CCBill. CCBill is een derde partij die een brug vormt tussen de sponsor, affiliate en eindafnemer. Een eindafnemer betaalt voor toegang tot de website van de sponsor, een bedrag aan de betalingsverwerker, vervolgens krijgt de eindafnemer toegang tot de website van de sponsor. De betalingsverwerker betaalt vervolgens de sponsor en de affiliate uit. Verder registreert de betalingsverwerker alle gemaakte verkopen en binnengekomen clicks (page view hits). Belangrijk hierbij is dat de betalingsverwerker economisch gezien slechts een derde partij is. De affliate doet zaken met de sponsor, de sponsor laat dit verlopen via de betalingsverwerker. Hetzelfde geldt voor de eindafnemer, deze doet zaken met de sponsor, en de sponsor laat het betalen (en het maken van een account) over aan de betalingsverwerker.

Een "inbeller" zou volgens mijn bovenstaande tekst vallen onder de eindafnemer.
Ted, je schrijft dat het van belang is dat je als affiliate weet waar de eindafnemer vandaan komt. Ik ben echter van mening dat dit niet van belang is als het gaat om belasting bij zaken tussen affiliates en sponsors indien je zelf een affiliate bent. De eindafnemer doet namelijk geen zaken met de affiliate, maar met de sponsor. En de affiliate doet zaken met de sponsor. De eindafnemer is zich vaak zelfs niet eens van bewust wat een affiliate is of dat bij het kopen van een abonnement commissie wordt berekend naar de affiliate. De affiliate doet zaken met/wordt betaald door de sponsor, dat dit via een click/eindafnemer registratiesysteem verloopt (of wie de eindafnemer is) en de hoogte ervan op basis van commissie is, doet er lijkt me fiscaal gezien niet toe.
Wel is het van belang om te weten waar de sponsor vandaan komt (i.p.v. de eindafnemer). Daarnaast is het ook belangrijk om vast te stellen of de sponsor als bedrijf gezien mag worden. (Een TAX/VAT ID van de sponsor is nodig.)

Deel je deze zienswijze?

Laatst bewerkt door Swe; 20-08-2013 15:21.