Vorige topic
Volgende topic
Print Onderwerp
Voorbelasting en diensten buiten EU #198880
27-01-2014 16:40
27-01-2014 16:40
Geregistreerd: Aug 2012
Berichten: 228
Rotterdam
M
mickdotcom Offline OP
Intellilink rules!
mickdotcom  Offline OP
Intellilink rules!
M
Geregistreerd: Aug 2012
Berichten: 228
Rotterdam
Ik werk met een affiliate programma buiten de eu en hoef over deze verdiensten dus geen btw af te dragen.

Echter vraag ik mij nu af of ik wel mijn betaalde btw mag terug vragen omdat de omzet die ik met deze goederen/diensten behaal niet belast is met Nederlandse BTW.

Weet iemand hoe dit zit?

Re: Voorbelasting en diensten buiten EU [Re: mickdotcom] #198897
29-01-2014 06:44
29-01-2014 06:44
Geregistreerd: Sep 2012
Berichten: 639
west-vlaanderen
F
fuzzy Offline
Adultmarketing.be
fuzzy  Offline
Adultmarketing.be
*
F
Geregistreerd: Sep 2012
Berichten: 639
west-vlaanderen
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/co...se_ondernemers/
Hier vind je meer info.

En hier het antwoord na wat zoeken.


Zakelijk??Btw??Btw aftrekken??Welke btw is aftrekbaar????Btw aftrekken als u zakendoet met het buitenland

Btw aftrekken als u zakendoet met het buitenland

Lees voor

Doet u zaken met het buitenland? Dan kunt u de btw die aan u in rekening is gebracht over zakelijke uitgaven, aftrekken als voorbelasting of via ons terugvragen.

Zie ook?Zakendoen met het buitenlandIntracommunautaire verwerving of btw verlegd

Hebt u goederen gekocht van een ondernemer uit een ander EU-land (een zogenoemde?intracommunautaire?verwerving) of is de btw naar u verlegd? Dan berekent u zelf het btw-bedrag. Dit geeft u aan in uw Nederlandse btw-aangifte. Als u de goederen of de diensten gebruikt voor belaste omzet, trekt u de btw tegelijkertijd af als voorbelasting. U betaalt dan per saldo niets.

Btw betaald in een EU-land

Hebt u over goederen, diensten of invoer btw betaald in een ander EU-land? Deze kunt u niet in uw Nederlandse btw-aangifte aftrekken. U kunt deze btw mogelijk wel aftrekken in uw buitenlandse aangifte ofterugvragen uit het EU-land?via de Nederlandse belastingdienst.

Btw betaald in een niet-EU-land

Hebt u btw betaald in een niet-EU-land? Vraag dan de buitenlandse belastingdienst of u die btw terug kunt vragen.

Btw betaald in Nederland, voor zaken in het buitenland

Hebt u bedrijfsactiviteiten waarvoor u in het buitenland btw-aangifte doet? Als u in Nederland btw hebt betaald over uitgaven voor die bedrijfsactiviteiten, mag u deze aftrekken in uw Nederlandse aangifte. Hierbij geldt als voorwaarde dat de bedrijfsactiviteiten belast moeten zijn, als ze in Nederland zouden zijn verricht.

Vrijgestelde omzet

Levert u goederen of diensten die vrijgesteld zijn van btw? Dan is de btw over de uitgaven die u hiervoor hebt gedaan, niet aftrekbaar als voorbelasting.

Bron: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/co..._het_buitenland

Laatst bewerkt door fuzzy; 29-01-2014 07:09. Reden: meer info
Re: Voorbelasting en diensten buiten EU [Re: mickdotcom] #198915
31-01-2014 11:28
31-01-2014 11:28
Geregistreerd: Aug 2013
Berichten: 23
S
Swe Offline
Wat betekent circle jerk?
Swe  Offline
Wat betekent circle jerk?
S
Geregistreerd: Aug 2013
Berichten: 23
Daarnaast moet je ook kunnen aantonen dat het bedrijf met wie je zaken doet, ook daadwerkelijk een bedrijf is. Je hebt daarvoor naam, adres en belasting ID (ook wel VAT of TAX genoemd) gegevens nodig.
Kan je dat niet aantonen, dan moet je het bedrijf beschouwen als een particulier, en dus btw afdragen aan de Nederlandse Belastingdienst.

In mijn geval reageren sommige bedrijven niet (of nog niet) op mijn verzoek om dergelijke gegevens. Deze moet ik dus beschouwen als particulier, ondanks dat het vrij duidelijk is dat het bedrijven zijn.

Zelf draag ik altijd BTW af, tenzij ik heb vastgesteld dat het een niet-EU bedrijf is. Ik wil de EU-bedrijven (klanten) met wie ik affiliate zaken doe, namelijk niet belasten met extra belasting administratie (iets wat voor hen niet het geval is bij een niet-EU affiliate), dus ik draai er in dat geval voor op.

Re: Voorbelasting en diensten buiten EU [Re: mickdotcom] #198918
31-01-2014 13:23
31-01-2014 13:23
Geregistreerd: Aug 2012
Berichten: 228
Rotterdam
M
mickdotcom Offline OP
Intellilink rules!
mickdotcom  Offline OP
Intellilink rules!
M
Geregistreerd: Aug 2012
Berichten: 228
Rotterdam
Dat het een om een bedrijf gaat buiten de eu staat vast en dat ik dan geen btw hoef af te dragen staat dan ook vast.

Mijn vraag ging meer om het terug vragen van de betaalde btw maar ik denk eruit te zijn door deze paragraaf in de tekst die fuzzy stuurde:


Btw betaald in Nederland, voor zaken in het buitenland

Hebt u bedrijfsactiviteiten waarvoor u in het buitenland btw-aangifte doet? Als u in Nederland btw hebt betaald over uitgaven voor die bedrijfsactiviteiten, mag u deze aftrekken in uw Nederlandse aangifte. Hierbij geldt als voorwaarde dat de bedrijfsactiviteiten belast moeten zijn, als ze in Nederland zouden zijn verricht.


Ik doe weliswaar geen aangifte in het buitenland omdat ze in Hong Kong geen BTW hebben maar de diensten die ik lever zouden in Nederland wel belast zijn

Re: Voorbelasting en diensten buiten EU [Re: mickdotcom] #198919
31-01-2014 13:38
31-01-2014 13:38
Geregistreerd: Aug 2013
Berichten: 23
S
Swe Offline
Wat betekent circle jerk?
Swe  Offline
Wat betekent circle jerk?
S
Geregistreerd: Aug 2013
Berichten: 23
In affiliate marketing gaat het diensten, niet om "goederen". De Belastingdienst maakt daar onderscheid tussen.

Ik zou in jouw situatie in ieder geval geen btw gaan terugvragen van de Nederlandse Belastingdienst, volgens mij moet je daarvoor bij de Belastingdienst van Hong Kong zijn. Hebben ze daar geen Belastingdienst, dan is er lijkt me geen sprake van btw, en valt er dus bij wie dan ook niets terug te vragen.

Re: Voorbelasting en diensten buiten EU [Re: mickdotcom] #198920
31-01-2014 13:48
31-01-2014 13:48
Geregistreerd: Aug 2012
Berichten: 228
Rotterdam
M
mickdotcom Offline OP
Intellilink rules!
mickdotcom  Offline OP
Intellilink rules!
M
Geregistreerd: Aug 2012
Berichten: 228
Rotterdam
Ik heb het over de btw van de kosten die ik maak in Nederland (hosting, domeinen etc) Die kan ik dus nergens anders terug vragen dan in Nederland.

Onderscheid van diensten en goederen begrijp ik dat is ook de reden dat ik over mijn diensten geen btw hoef af te dragen in NL

Re: Voorbelasting en diensten buiten EU [Re: mickdotcom] #199320
11-03-2014 20:08
11-03-2014 20:08
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
T
Ted Maton Offline
Sponsor gallerie expert
Ted Maton  Offline
Sponsor gallerie expert
*****
T
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
Deze BTW (vermits uiteraard betaald in Nederland) kun je gewoon op je OB/BTW-aangifte als voorbelasting in mindering brengen.

Re: Voorbelasting en diensten buiten EU [Re: mickdotcom] #199321
11-03-2014 20:23
11-03-2014 20:23
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
T
Ted Maton Offline
Sponsor gallerie expert
Ted Maton  Offline
Sponsor gallerie expert
*****
T
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
[quote=mickdotcom]Ik werk met een affiliate programma buiten de eu en hoef over deze verdiensten dus geen btw af te dragen.

Echter vraag ik mij nu af of ik wel mijn betaalde btw mag terug vragen omdat de omzet die ik met deze goederen/diensten behaal niet belast is met Nederlandse BTW.

De in Nederland betaalde BTW is voor je aftrekbaar op de aangifte OB/BTW als betaalde voorbelasting.

Wel een waarschuwing op zijn plaats inzake verdiensten die je geneert met een affiliate programma buiten EU. Er zijn nog al wat variaties hierop mogelijk, weet dat voor de belastingdienst ten aanzien van deze omzet ook van belang is waardoor deze wordt gevormd. Immers een uitbetaling buiten EU wil niet zeggen dat de omzet niet tot stand is gekomen door een uiteindelijke afnemer binnen Nederland of EU.
Indien dit sites zijn die echt buiten de EU draaien en zich dus ook op een publiek buiten de EU zich richten dan zal er inderdaad sprake zijn van een omzet buiten de EU dus geen BTW-verkoop verschuldigd.
Maar als blijkt dat het gaat om sites welke mikken op een Nederlands of EU-publiek en dat is te achterhalen dan is er terdege wel sprake van een omzet waarover BTW verschuldigd is.
Immers de ondernemer is gevestigd in Nederland en de omzet wordt behaald door middel of met behulp van sites welke zich met name richten op een Nederlands of EU-publiek. het doet er dan niets aan af dat de betaling hiervoor uit een land buiten de EU afkomstig is, de plaats van de ondernemer en de uiteindelijk plaats van dienst is voor de BTW-wetgeving doorslaggevend.
Dat zal heel snel het standpunt van de belastingdienst zijn als blijkt dat er hier sprake zal zijn van .nl sites, of sites waaruit overduidelijk is dat ze voor het Nederlandse publiek zijn.



Laatst bewerkt door Ted Maton; 11-03-2014 20:28.
Re: Voorbelasting en diensten buiten EU [Re: mickdotcom] #199322
11-03-2014 21:06
11-03-2014 21:06
Geregistreerd: Aug 2012
Berichten: 228
Rotterdam
M
mickdotcom Offline OP
Intellilink rules!
mickdotcom  Offline OP
Intellilink rules!
M
Geregistreerd: Aug 2012
Berichten: 228
Rotterdam
Heb je hier bronnen voor? Ik ben het namelijk niet helemaal met je eens

De plaats van de dienst is namelijk niet in Nederland maar in Hong Kong. En op welke markt er gemikt wordt doet er niet toe want ik lever een dienst buiten de eu aan een bedrijf niet aan nederlandse afnemers

Laatst bewerkt door mickdotcom; 11-03-2014 21:12.
Re: Voorbelasting en diensten buiten EU [Re: mickdotcom] #199323
11-03-2014 21:08
11-03-2014 21:08
Geregistreerd: Feb 2010
Berichten: 144
Belgi�
L
lantaarnpaal Offline
Dit is mijn startpagina
lantaarnpaal  Offline
Dit is mijn startpagina
L
Geregistreerd: Feb 2010
Berichten: 144
Belgi�
Maar Ted, geen enkele afnemer van diensten zal ooit die BTW willen betalen want volgens hun hoeft dit ook niet. Het is toch ook bijna onmogelijk om dit te doen? Stel je wordt betaald per klik. Moet je dan al je kliks gaan filteren en zien hoeveel je per land hebt verdiend en hier allemaal aparte facturen voor schrijven?

Re: Voorbelasting en diensten buiten EU [Re: lantaarnpaal] #199324
11-03-2014 22:07
11-03-2014 22:07
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
T
Ted Maton Offline
Sponsor gallerie expert
Ted Maton  Offline
Sponsor gallerie expert
*****
T
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
Origineel bericht van: lantaarnpaal
Maar Ted, geen enkele afnemer van diensten zal ooit die BTW willen betalen want volgens hun hoeft dit ook niet. Het is toch ook bijna onmogelijk om dit te doen? Stel je wordt betaald per klik. Moet je dan al je kliks gaan filteren en zien hoeveel je per land hebt verdiend en hier allemaal aparte facturen voor schrijven?


Zal het proberen simpel uit te leggen, weet verder dat je goed moet vastleggen hoe je omzet tot stand komt, dus wat voor dienst lever je en waarvoor wordt je betaald, van belang is ook hoe dat de partij waar je van ontvangt dit aan je kenbaar maakt. Ik weet uit ervaring dat dit zich kan strekken van een volledige factuur waarop netjes per land en per bedrag het is uitgesplitst tot een simpele betaling afkomstig uit een exotisch oord. Die laatste zijn natuurlijk de lastigste, vergeet niet dat het feit dat de betaling vanuit buiten de EU komt niet wil zeggen dat er geen sprake is van verdiensten verworven van particulieren binnen de EU. De bewijslast om duidelijk te maken dat in inzake een dergelijke betaling dit niet het geval is ligt bij jou en niet bij de inspecteur. Die hoeft alleen maar te stellen, laat maar zien hoe deze omzet tot stand is gekomen. Daarom is het altijd belangrijk om ook vast te leggen van of via welke website je omzet tot stand is gekomen, dus goed bewaren waar je bent aangemeld, wat je ervoor krijgt betaald etc., statistieken bewaren is ook aan te bevelen. Uiteraard ook gegevens van je eventuele eigen websites, ik weet het vergt administratie maar tevens bewijslast.
Neem maar van mij aan als je een betaling buiten de EU ontvangt en je kunt op geen enkele wijze weerleggen van welke site of land dit afkomstig is en een inspecteur stelt dan gewoon simpel , dan is deze omzet voor mij belaste omzet aan particulieren binnen de EU dat de gang naar de rechter om dit aan te vechten een verloren zaak is. Krijg je b.v. betalingen uit de USA en kun je aantonen van of via welke website dit afkomstig is( en het zijn websites buiten de EU) dan zal een inspecteur dit veelal voldoende bewijslast vinden. Heb je echter alleen een bankbetaling uit een exotisch oord en kun je niets overleggen dan sta je zwak. Een veelgemaakte foute veronderstelling is dat dit voldoende is om dit als omzet buiten EU aan te geven.
Dat is geenzins voor de belastingdienst, er zijn nu eenmaal creatieve geesten (en dat is niet alleen in de adultbranche) die zo de indruk wekken dat de betaling inzake sites buiten de EU zijn terwijl de praktijk soms anders is..Weet dat betalingen ontvangen voor het promoten of andere vormen van uitbetaling wegens sites binnen de EU veelal leiden tot belaste omzet voor de BTW.
Immers de ondernemer binnen NL en de diensten uiteindelijk geleverd aan particulieren binnen EU is BTW belast.
Dat is ook logisch, anders zou men zo wel heel makkelijk de eventueel verschuldigde omzetbelasting kunnen omzeilen.
Ik geef verder toe dat er ook nog de nodige uitzonderingen op deze regel kunnen bestaan, maar dat is soms ook weer afhankelijk van hoe de uitbetalende partij zijn zaken fiscaal heeft geregeld, grotere partijen kunnen weer kiezen voor een vestiging binnen een land van binnen de EU met het voor hun gunstigste Btw-tarief, en soms is er ook sprake van een speciale regeling met de belastingdienst.

Daarnaast kan meespelen, is de uitbetalende partij eigenlijk uitsluitend een betalingssysteem buiten de EU of vormt deze zelf ook nog een echte schakel in het dienstenproces.

Er zijn nog al wat variaties dus mogelijk, om het simpel te maken.

Advies is om zoveel mogelijk vast te leggen omtrent je tot standkoming van je omzet, en bij twijfel overleg tijdig met je adviseur.
Onze branche is niet altijd te "vangen"in de standaardregels.

Weet verder dat de feiten en omstandigheden en de te overleggen bewijslast een voor je gunstig of ongunstig verloop van een eventueel boekenonderzoek kan geven.

De belastingdienst heeft er geen boodschap aan dat dit moeilijk voor je is in sommige gevallen, die wil gewoon precies van je zien hoe de verdiensten tot stand zijn gekomen.

Re: Voorbelasting en diensten buiten EU [Re: mickdotcom] #199325
11-03-2014 22:51
11-03-2014 22:51
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
T
Ted Maton Offline
Sponsor gallerie expert
Ted Maton  Offline
Sponsor gallerie expert
*****
T
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
Origineel bericht van: mickdotcom
Heb je hier bronnen voor? Ik ben het namelijk niet helemaal met je eens

De plaats van de dienst is namelijk niet in Nederland maar in Hong Kong. En op welke markt er gemikt wordt doet er niet toe want ik lever een dienst buiten de eu aan een bedrijf niet aan nederlandse afnemers


Waarschijnlijk heb je de invuloefening uitgevoerd inzake het doen van diensten naar het buitenland op de site van de belastingdienst, voordat ik hier inhoudelijk verder op in ga ben ik benieuwd of dat je de vraag die je dan krijgt ( of je adviseur) "neem contact op met de belastingdienst van het land van je afnemer of dat je aangifte in dat land moet doen of niet zo ja hoe je dit moet doen."
Daar moet je eerst van vergewissen.

Re: Voorbelasting en diensten buiten EU [Re: Ted Maton] #199327
11-03-2014 23:39
11-03-2014 23:39
Geregistreerd: Feb 2010
Berichten: 144
Belgi�
L
lantaarnpaal Offline
Dit is mijn startpagina
lantaarnpaal  Offline
Dit is mijn startpagina
L
Geregistreerd: Feb 2010
Berichten: 144
Belgi�
Origineel bericht van: Ted Maton

Immers de ondernemer binnen NL en de diensten uiteindelijk geleverd aan particulieren binnen EU is BTW belast.


Maar in het geval van per klik of per lead betaald worden is er toch geen sprake van een geleverde dienst aan een particulier? Je levert Nederlandse bezoekers aan als dienst, en of deze nu kopen of niet staat op zich los van jouw uitbetaling.

Ik weet trouwens niet juist hoe de situatie is bij mickdotcom, maar bij mij is de afnemer van de dienst een affiliate netwerk zoals bijvoorbeeld tradetracker of zanox. Met het bedrijf dat uiteindelijk een dienst aan de particulier verkoopt heb ik dus in feite geen zaken, daar stuur ik geen facturen naar.


Laatst bewerkt door lantaarnpaal; 12-03-2014 00:54.
Re: Voorbelasting en diensten buiten EU [Re: mickdotcom] #199334
12-03-2014 16:55
12-03-2014 16:55
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 1,984
Zuid-Amerika
_
_Schalks_ Offline
webster meeting
_Schalks_  Offline
webster meeting
***
_
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 1,984
Zuid-Amerika
Ik blijf van mening dat je gewoon advertentieruimte verhuurd aan een bedrijf buiten de EU en dus geen BTW hoeft af te dragen of allerlei statistieken met herkomst van de beller/betaler hoeft bij te houden. Ik heb het laten uitzoeken door een fiscalist en ik weet dat een ander bedrijf dat onlangs ook heeft laten uitzoeken door een fiscalist met dezelfde conclusie.

Het affiliate programma kan dus in Hong Kong of ander land bevinden en schrijft een factuur voor de gehuurde advertentieruimte waarbij de huur gelijk is aan een % van de omzet die met die advertentieruimte is behaald. Omdat het affiliate programma buiten de EU is gevestigd zet deze geen BTW op de factuur.

Het affiliate programma kan een BTW nummer in Nederland aanvragen (of ander eu land) of daar een apart bedrijf voor opzetten om BTW af te dragen. Want het affiliate programma wat uiteindelijk de consumenten laat betalen via ideal of telefoon moet BTW in rekening brengen, wat ze uiteindelijk moeten afdragen in Nederland.


Laatst bewerkt door _Schalks_; 12-03-2014 16:55.
Re: Voorbelasting en diensten buiten EU [Re: mickdotcom] #199744
12-04-2014 01:20
12-04-2014 01:20
Geregistreerd: Aug 2013
Berichten: 23
S
Swe Offline
Wat betekent circle jerk?
Swe  Offline
Wat betekent circle jerk?
S
Geregistreerd: Aug 2013
Berichten: 23
@Ted Maton
Als ik je ??n na laatste post lees, ben ik het voor een groot deel met je eens.
Het verschil tussen jouw visie en de onze hier is dat wij van mening zijn dat (in het geval dat wij affiliates zijn) onze afnemers de sponsoren zijn en niet de bezoekers. De partijen die ons (affiliates) uitbetalen zijn immers ook de sponsoren. Wij doen zaken met sponsoren en niet met bezoekers.

Indien ik uitbetaalt wordt door een sponsor buiten de EU, en ik kan niet aantonen (middels een VAT tax ID) dat het om een bedrijf gaat, dan neem ik de BTW voor mijn rekening. (Ik zie in http://adultwebmaster.nl/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=199308#Post199308 dat dat eigenlijk niet eens hoeft.) Dit doe ik trouwens tevens ook voor EU en NL sponsoren, ondanks dat dat in principe niet hoeft. (Veel weten weinig van tax, en ik heb liever een goede band met de sponsor dan dat ik hen het moeilijk maak met als gevolg dat ze mogelijk sales gaan shaven.)

Laatst bewerkt door Swe; 12-04-2014 01:34.

Aangeroepen in 0.028 seconden waarvan 15.000 seconden totaal zijn gebruikt voor het aanroepen van 0.0058 queries. 3.1789