Vorige topic
Volgende topic
Print Onderwerp
Google facturen #192106
23-12-2012 10:11
23-12-2012 10:11
Geregistreerd: Oct 2002
Berichten: 75
Baco Offline OP
Ik gebruik wehkamp content!
Baco  Offline OP
Ik gebruik wehkamp content!
Geregistreerd: Oct 2002
Berichten: 75
Google AdWords (buitenlandse) facturen zijn 0% BTW. Moet je hier in Nederland nog 21% extra BTW over betalen? Of moeten deze zonder BTW in de boekhouding verwerkt worden?

Normaal zou je zeggen als je geen BTW ontvangt kan je dit ook niet afdragen. Maar hier weet ik het niet zeker.


Make money. Live is going fast...
Re: Google facturen [Re: Baco] #192206
30-12-2012 13:18
30-12-2012 13:18
Geregistreerd: Apr 2010
Berichten: 124
Nederland
K
KeyserSoze Offline
Dit is mijn startpagina
KeyserSoze  Offline
Dit is mijn startpagina
K
Geregistreerd: Apr 2010
Berichten: 124
Nederland
Op buitenlandse facturen zit nooit geen btw dus hoef je het ook niet af te dragen!

Re: Google facturen [Re: Baco] #192216
31-12-2012 00:28
31-12-2012 00:28
Geregistreerd: Aug 2011
Berichten: 255
Spiederman Offline
Sponsor gallerie expert
Spiederman  Offline
Sponsor gallerie expert
Geregistreerd: Aug 2011
Berichten: 255
U bent een BTW-plichtige onderneming

U beschikt over een BTW-nummer. De BTW wordt niet bij Google geheven maar bij u in Nederland!
Dit betekent dat u de BTW op uw aangifte omzetbelasting moet invullen (BTW vak ?4B Leveringen/diensten uit landen binnen de EU?). Als u Adwords gebruikt voor belaste (dus commerciele) doeleinden, dan kunt u deze BTW als voorbelasting op dezelfde aangifte weer aftrekken (BTW vak 5b ?Voorbelasting?). Heeft u geen recht op aftrek dan kunt u de BTW ook niet als voorbelasting in mindering brengen. U moet sowieso zelf zorg dragen voor de opgaaf ICP (Intracommunautaire prestaties).

U bent vrijgesteld van BTW (dit geldt bijvoorbeeld voor verzekeraars en intermediairs)

Wanneer u als vrijgestelde ondernemer beschikt over een BTW-identificatienummer dan dient u deze aan Google te verstrekken, zodat deze op de factuur wordt vermeld en de heffing van BTW wordt verlegd naar u als afnemer. U dient vervolgens deze dienst aan te geven in de aangifte omzetbelasting over de periode waarin de dienst aan u is verricht bij BTW vak 4B (?Leveringen/diensten uit landen binnen de EU?). Hierover bent u 19% BTW verschuldigd. Als vrijgestelde ondernemer kunt u deze BTW niet in aftrek brengen bij vraag 5b (voorbelasting). U bent immers niet aftrek gerechtigd. Wanneer u als vrijgestelde ondernemer deze dienst derhalve niet aangeeft, dan loopt u het risico dat de verschuldigde omzetbelasting wordt nageheven met daarbij een boete. Let op dat u zelf zorg draagt voor de opgaaf ICP (Intracommunautaire prestaties).

Heeft u geen BTW-identificatienummer, dan bent u een niet-ondernemer.
Google kan dan geen geldig BTW-identificatienummer op de factuur vermelden, zodat de heffing van BTW niet mag worden verlegd. U zult dan een factuur ontvangen met Ierse BTW.

Pakkans groot door nieuwe BTW-regels
Per 1 januari 2010 zijn de BTW-regels voor intracommunautaire prestaties gewijzigd. Google (evenals andere in het buitenland gevestigde dienstverleners) wordt sindsdien geacht geleverde diensten te specificeren aan de Nederlandse fiscus. De belastingdienst krijgt zo een bestand van mogelijk onwetende belastingontduikers. Als ondernemer riskeert u een boete. Als u dit wilt voorkomen dan doet u er goed aan de eerste opgaaf Intra Communautaire Prestaties (ICP) direct na afloop van het eerste kwartaal van het jaar 2010 in te dienen.


of all the things I've lost I miss my mind the most...

Aangeroepen in 0.020 seconden waarvan 14.000 seconden totaal zijn gebruikt voor het aanroepen van 0.0047 queries. 3.0584