Vorige topic
Volgende topic
Print Onderwerp
Amerikaanse partnerprogramma's en boekhouding #191812
07-12-2012 19:48
07-12-2012 19:48
Geregistreerd: Feb 2010
Berichten: 144
Belgi�
L
lantaarnpaal Offline OP
Dit is mijn startpagina
lantaarnpaal  Offline OP
Dit is mijn startpagina
L
Geregistreerd: Feb 2010
Berichten: 144
Belgi�
Ik vroeg me af hoe jullie de partnerverdiensten van Amerikaanse partnerprogramma's inboeken in jullie boekhouding. Bij de Nederlandse krijg je een creditfactuur maar bij internationale niets.

Zo krijg ik bij kinkydollars bijvoorbeeld enkel een soort van overzicht van betaling.



Iemand hier ervaring mee?

Re: Amerikaanse partnerprogramma's en boekhouding [Re: lantaarnpaal] #191813
07-12-2012 21:19
07-12-2012 21:19
Geregistreerd: Aug 2011
Berichten: 255
Spiederman Offline
Sponsor gallerie expert
Spiederman  Offline
Sponsor gallerie expert
Geregistreerd: Aug 2011
Berichten: 255
voor Crakrevenue kijk ik wat er is bijgeschreven in euro's en schrijf daar zelf een factuur voor


of all the things I've lost I miss my mind the most...
Re: Amerikaanse partnerprogramma's en boekhouding [Re: lantaarnpaal] #191818
07-12-2012 22:19
07-12-2012 22:19
Geregistreerd: Feb 2010
Berichten: 144
Belgi�
L
lantaarnpaal Offline OP
Dit is mijn startpagina
lantaarnpaal  Offline OP
Dit is mijn startpagina
L
Geregistreerd: Feb 2010
Berichten: 144
Belgi�
Bedankt voor je antwoord spiederman.
Hou je deze factuur dan intern of verstuur je ze ook?

Re: Amerikaanse partnerprogramma's en boekhouding [Re: lantaarnpaal] #191821
07-12-2012 23:44
07-12-2012 23:44
Geregistreerd: Aug 2011
Berichten: 255
Spiederman Offline
Sponsor gallerie expert
Spiederman  Offline
Sponsor gallerie expert
Geregistreerd: Aug 2011
Berichten: 255
weet niet of ik het goed doe, maar ik hou hem lekker intern want de betaling is al binnen laugh


of all the things I've lost I miss my mind the most...
Re: Amerikaanse partnerprogramma's en boekhouding [Re: lantaarnpaal] #191828
08-12-2012 01:47
08-12-2012 01:47
Geregistreerd: Feb 2010
Berichten: 144
Belgi�
L
lantaarnpaal Offline OP
Dit is mijn startpagina
lantaarnpaal  Offline OP
Dit is mijn startpagina
L
Geregistreerd: Feb 2010
Berichten: 144
Belgi�
Gebruikt iemand nog een andere methode?

Re: Amerikaanse partnerprogramma's en boekhouding [Re: lantaarnpaal] #191853
09-12-2012 02:20
09-12-2012 02:20
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 1,984
Zuid-Amerika
_
_Schalks_ Offline
webster meeting
_Schalks_  Offline
webster meeting
***
_
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 1,984
Zuid-Amerika
screenprint en in een map doen. En gewoon in Exact invoeren

Re: Amerikaanse partnerprogramma's en boekhouding [Re: lantaarnpaal] #193213
15-02-2013 17:39
15-02-2013 17:39
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
T
Ted Maton Offline
Sponsor gallerie expert
Ted Maton  Offline
Sponsor gallerie expert
*****
T
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
Daar is hij weer, deze vraag komt regelmatig terug, in het verleden als eens toegelicht, om even de kennis weer op te frissen dan ook het volgende verhaal:

1: Van belang is waar de inbellers op de site vandaan komen, onze ervaring is dat dit in de aangegeven vraag veelal inbellers in USA zijn of te wel buiten de EU. (Let op, dat hoeft natuurlijk niet altijd het geval te zijn)
indien je namelijk over een BTW-nummer beschikt en dus aangifte moet doen is hier namelijk een punt van aandacht.
Voor de omzetbelasting is het namelijk van belang waar de inbellers vandaan komen, immers als er sprake is van inbellers binnen Nederland en de EU dan dien je over de gemaakte omzet in Nederland BTW af te dragen.

2:Het niet af dragen van BTW over de omzet is alleen toegestaan bij omzetten gemaakt buiten de EU (er zijn wat uitzonderingen maar die zijn in deze casus niet van toepassing)

3:Advies is dus om indien mogelijk uit je statistieken blijkt waar de inbellers vandaan komen dit te bewaren als bewijs.
Ook kan het meehelpen als uit de site waar je omzet mee behaald blijkt dat deze zich vooral op inbellers buiten de EU richt.
Het vervelende is namelijk dat een inspecteur bij een controle wel eens kan verzoeken te bewijzen waar je inbellers vandaan komen.
Als je dus niets kunt overleggen waaruit blijkt dat dit buiten de EU is heb je een probleem, immers de belastingdienst hoeft niets te bewijzen in dit geval, de bewijslast ligt in 1e instantie altijd bij de belastingplichtige.

4:Natuurlijk rijst dan de vraag bij je, waarom kan een inspecteur hier nu zo moeilijk over doen, ik heb toch een betaling uit de USA ontvangen, dus het is toch duidelijk dat dan de omzet in de USA en dus buiten de EU is gemaakt.
Maar dat hoeft niet specifiek, immers het is niet van belang waar de betaling vandaan komt, maar in dit geval waar de afnemers van de dienst zich bevinden.
Voorbeeld: Stel je maakt minuten met een site in Nederland en het zijn met name inbellers binnen Nederland en de EU.
Maar je krijgt een uitbetaling van de site via een land buiten de EU, dat wil dan niet zeggen dat de omzet ook buiten de EU is gemaakt, integendeel, het is gewoon omzet waarover je in Nederland BTW moet afdragen.(let op, soms zijn er door uitbetalende partijen specifieke afspraken met de belastingdienst gemaakt in het geval van uitbetalingen via een buitenlands betalingsysteem, maar dat moet dan ook kenbaar zijn gemaakt aan je, en uiteraard zijn goedgekeurd door de belastingdienst hier ten lande, is hier niets van bekend dan zijn dus de normale BTW-regels van kracht)

Resume dus: zorg bij uitbetalingen buiten de EU dat je altijd kunt weerleggen dat ook de inbellers afkomstig zijn buiten de EU..
Je kunt dus de omzet pas goed toewijzen als je weet wat de fiscale status is, omzet die op de nederlandse bankrekening wordt ontvangen is al in euro's weergegeven, werk je b.v. met paypal of iets van dien aard dan dien je eigenlijk dit als een bankrekening in je administratie op te nemen.

Laatst bewerkt door Ted Maton; 15-02-2013 17:56.
Re: Amerikaanse partnerprogramma's en boekhouding [Re: lantaarnpaal] #193229
17-02-2013 00:01
17-02-2013 00:01
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 1,984
Zuid-Amerika
_
_Schalks_ Offline
webster meeting
_Schalks_  Offline
webster meeting
***
_
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 1,984
Zuid-Amerika
@Ted Maton

Maar wat nu als je advertentieruimte verhuurd voor bijvoorbeeld een adult adsense programma. Want eigenlijk verhuren wij toch gewoon bannerruimte, met een opbrengst per click/sale/impressies. En eigenlijk geld dat voor alle affiliateprogramma's, de buitenlandse adverteerder betaald ons geld voor hun posities op onze sites. Is daar al eens een zaak over geweest?

Re: Amerikaanse partnerprogramma's en boekhouding [Re: lantaarnpaal] #193231
17-02-2013 00:20
17-02-2013 00:20
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 1,984
Zuid-Amerika
_
_Schalks_ Offline
webster meeting
_Schalks_  Offline
webster meeting
***
_
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 1,984
Zuid-Amerika
Lol, om het nog makkelijker te maken.

Vermakelijkheidsdiensten versus internet- of telecomdiensten

Chat en webcams vallen niet onder elektronische diensten maar onder vermakelijkheidsdiensten.

Woonplaats of bekijkplaats
In 2011 gold de plaats van waaruit de dames vermakelijkheidsdensten aanboden als land waar BTW moest worden betaald. Daarna in 2012 waar de diensten werden afgenomen. En er kan nog een vervolg komen.

http://www.elsevierfiscaal.nl/fiscaal-actueel/blogs/blog/135/btw-plaats-van-dienst-chatsessies

Het lijkt allemaal zo simpel, maar wat maken we het weer ingewikkeld. Schijnbaar gaat er dus weer wat wijzigen in 2015. Kunnen ze dat niet eens duidelijk communiceren bij de belastingdienst? Gewoon een eenvoudig boekje wanneer, waar en hoe je het moet betalen en inboeken. Er worden miljoenen uitgegeven aan voorlichting bij allerlei ministeries zelfs vertaald in het buitenlands, maar ze zijn nog niet in staat om het in begrijpelijk Nederlands uit te leggen en ergens neer te zetten. Zoek maar eens naar antwoorden hoe je het moet inboeken, de meesten weten het niet.

Re: Amerikaanse partnerprogramma's en boekhouding [Re: Ted Maton] #196499
20-08-2013 15:17
20-08-2013 15:17
Geregistreerd: Aug 2013
Berichten: 23
S
Swe Offline
Wat betekent circle jerk?
Swe  Offline
Wat betekent circle jerk?
S
Geregistreerd: Aug 2013
Berichten: 23
Origineel bericht van: Ted Maton
1: Van belang is waar de inbellers op de site vandaan komen, onze ervaring is dat dit in de aangegeven vraag veelal inbellers in USA zijn of te wel buiten de EU. (Let op, dat hoeft natuurlijk niet altijd het geval te zijn)
indien je namelijk over een BTW-nummer beschikt en dus aangifte moet doen is hier namelijk een punt van aandacht.
Voor de omzetbelasting is het namelijk van belang waar de inbellers vandaan komen, immers als er sprake is van inbellers binnen Nederland en de EU dan dien je over de gemaakte omzet in Nederland BTW af te dragen.

In de internationale adult business is er amper sprake meer van inbellen via de telefoonlijn naar een betaald nummer, alles gaat over het Internet.

Ik heb zelf ook nog wat onzekerheid over of ik fiscaal gezien op de juiste wijze naar de business kijk. Deze onzekerheid komt o.a. ook daardat ik tegenstrijdige berichten lees op het Internet. En soms zelfs het idee heb dat de Belastingdienst niet precies weet hoe ze er tegen aan moeten kijken. Ik zie zelf graag dat er een ??nduidige en heldere zienswijze komt tussen ons hier en de Belastingdienst.

Ik ben van mening dat het er niet toe doet waar een inbeller vandaan komt als het gaat om internationaal werkende affiliates. (Zoals in dit geval Kinkydollars en forumgebruiker Lantaarnpaal.) Inbellen is alleen van belang als je zelf een sponsor bent. Voor de duidelijkheid definieer ik even alle partijen:


In de adult affiliate marketing zijn er 3 tot 4 partijen. Ik noem ze hier even als volgt (in mijn eigen bewoordingen):
-De sponsor: degene die een website runt waar content tegen betaling zichtbaar is. De sponsor maakt vaak zelf content of koopt deze in bij content providers.
-De affiliate: degene die de sponsor promote. Het promoten gaat bijna altijd via websites van de affiliate. De affiliate krijgt commissie voor elke verkoop, maar de sponsor kan een affiliate soms ook betalen voor bijv. advertenties.
-De eindafnemer: degene die betaalt om toegang te krijgen tot de content. De affiliate leidt de eindafnemer d.m.v. reclame naar de sponsor, waar de eindafnemer vervolgens een abonnement zou kunnen kopen. De affiliate krijgt vervolgens commissie voor deze verkoop.
-De betalingsverwerker (optioneel). Met betalingsverwerker bedoel ik niet zozeer een bank of een bedrijf dat uitbetalingen van de sponsor naar de affiliate regelt (zoals Paxum, ePassporte etc), maar een bedrijf als CCBill en ePoch. Dit soort type bedrijven noem ik maar even een betalingsverwerker, ondanks dat ze meer doen dan alleen het regelen van betalingen.
Niet elke sponsor maakt gebruik van een betalingsverwerker. De grootste betalingsverwerker is CCBill. Ruwweg 50% van de (internationale) sponsors laat alles verlopen via CCBill. CCBill is een derde partij die een brug vormt tussen de sponsor, affiliate en eindafnemer. Een eindafnemer betaalt voor toegang tot de website van de sponsor, een bedrag aan de betalingsverwerker, vervolgens krijgt de eindafnemer toegang tot de website van de sponsor. De betalingsverwerker betaalt vervolgens de sponsor en de affiliate uit. Verder registreert de betalingsverwerker alle gemaakte verkopen en binnengekomen clicks (page view hits). Belangrijk hierbij is dat de betalingsverwerker economisch gezien slechts een derde partij is. De affliate doet zaken met de sponsor, de sponsor laat dit verlopen via de betalingsverwerker. Hetzelfde geldt voor de eindafnemer, deze doet zaken met de sponsor, en de sponsor laat het betalen (en het maken van een account) over aan de betalingsverwerker.

Een "inbeller" zou volgens mijn bovenstaande tekst vallen onder de eindafnemer.
Ted, je schrijft dat het van belang is dat je als affiliate weet waar de eindafnemer vandaan komt. Ik ben echter van mening dat dit niet van belang is als het gaat om belasting bij zaken tussen affiliates en sponsors indien je zelf een affiliate bent. De eindafnemer doet namelijk geen zaken met de affiliate, maar met de sponsor. En de affiliate doet zaken met de sponsor. De eindafnemer is zich vaak zelfs niet eens van bewust wat een affiliate is of dat bij het kopen van een abonnement commissie wordt berekend naar de affiliate. De affiliate doet zaken met/wordt betaald door de sponsor, dat dit via een click/eindafnemer registratiesysteem verloopt (of wie de eindafnemer is) en de hoogte ervan op basis van commissie is, doet er lijkt me fiscaal gezien niet toe.
Wel is het van belang om te weten waar de sponsor vandaan komt (i.p.v. de eindafnemer). Daarnaast is het ook belangrijk om vast te stellen of de sponsor als bedrijf gezien mag worden. (Een TAX/VAT ID van de sponsor is nodig.)

Deel je deze zienswijze?

Laatst bewerkt door Swe; 20-08-2013 15:21.
Re: Amerikaanse partnerprogramma's en boekhouding [Re: lantaarnpaal] #196507
20-08-2013 20:18
20-08-2013 20:18
Geregistreerd: Sep 2004
Berichten: 629
Tilburg
R
robin b. Offline
M`n hitbot hapert!
robin b.  Offline
M`n hitbot hapert!
***
R
Geregistreerd: Sep 2004
Berichten: 629
Tilburg
Voor zover ik weet maakt het inderdaad niet uit waar je klanten vandaan komen aangezien het op papier jouw klanten gewoonweg niet zijn.

Ik heb dit ooit eens door meerdere boekhouders laten uitzoeken en heb ook met de belastingdienst hierover gesproken.

De verwarring ontstaat omdat veel affiliates spreken van "hun klanten" maar het zijn klanten van de sponsor.

Jij als affiliate genereert klanten voor hen en als tegenprestatie krijg je een x bedrag per aangeleverde klant.

Als affiliate / webmaster krijg je dan ook alleen facturen van de betreffende sponsor/betalingsverwerker. Je hebt met hen een contract/overeenkomst en that's it.

Jij als affiliate / webmaster hoeft natuurlijk alleen maar die betreffende factuur af te handelen.

Bij de meeste sponsors ontvang je hebt bedrag met bijbehorende btw, maar bepaalde sponsors hanteren geen btw dat is vaak afhankelijk waar hun hoofdkantoor gevestigd is en of ze daar btw plichtig zijn.

Let er wel op dat indien je een bedrag ontvangt waar geen btw in/op zit en je ook geen "ontvangen btw" opgeeft je wel het btw/vat nummer van je sponsor/betalingsverwerker dient te hebben. Hetzelfde geldt als je een betaling doet naar een van deze partijen en daar geen btw op toepast.

Belangrijk bij dat laatste is wel dat je van te voren het btw nummer controleert zodat je zeker weet dat het klopt. Als het btw nummer namelijk onjuist is kan je enorme problemen krijgen met de belastingdienst.

Laatst bewerkt door robin b.; 20-08-2013 20:32.
Re: Amerikaanse partnerprogramma's en boekhouding [Re: lantaarnpaal] #196561
22-08-2013 14:38
22-08-2013 14:38
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 1,984
Zuid-Amerika
_
_Schalks_ Offline
webster meeting
_Schalks_  Offline
webster meeting
***
_
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 1,984
Zuid-Amerika
Om het eenvoudig te stellen. Je kan het zien als advertentieruimte die je verhuurd op je website tegen een % van de opbrengsten die de adverteerder maakt. Dus in feite heb je niets met inbellers te maken of waar die vandaan komen. Zo eenvoudig zou het moeten zijn.

Maar waarom dan al die tegenstrijdige verhalen?!

Re: Amerikaanse partnerprogramma's en boekhouding [Re: lantaarnpaal] #196713
01-09-2013 16:21
01-09-2013 16:21
Geregistreerd: Aug 2013
Berichten: 23
S
Swe Offline
Wat betekent circle jerk?
Swe  Offline
Wat betekent circle jerk?
S
Geregistreerd: Aug 2013
Berichten: 23
@Robin en @Schalks,
Inderdaad, zo denk ik er ook over.

Ik heb hier zojuist een nieuwe thread gemaakt over factureren: http://adultwebmaster.nl/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=196712#Post196712
Kunnen jullie daar ook naar kijken?

Re: Amerikaanse partnerprogramma's en boekhouding [Re: Swe] #198863
25-01-2014 11:18
25-01-2014 11:18
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
T
Ted Maton Offline
Sponsor gallerie expert
Ted Maton  Offline
Sponsor gallerie expert
*****
T
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
De belastingdienst is formeel gezien heel rechtlijnig hierin...simpel gesteld...ondernemer in Nederland, de ontvangen omzet vindt zijn grondslag in het gegeven dat de afnemers van de dienst particulieren zijn binnen de EU...dan is het gewoon met BTW belaste omzet.
Dat hier meerdere partijen mogelijk in betrokken zijn wereldwijd doet hier niets aan af. al zit de uitbetalende partij op Mars om het zo maar eens te stellen.

Inderdaad vormen de betalingsverwerkers geen onderdeel ter zake van de BTW-stelling, je dient deze inderdaad gewoon als een soort virtuele bank te zien..deze partijen schuiven alleen maar het geld door.

Resume :Van belang is en blijft dus waar degene die op de sites waar je geld mee verdiend vandaan komen,. en als dit binnen de EU is dan is er veelal sprake van particulieren, je bent als ondernemer in Nederland gevestigd dan is dat tot voor het moment in 1e aanleg altijd een met BTW belaste dienst.
Vergeet verder niet dat als de ondernemer van mening is dat de gelden die hij verwerft zijn oorsprong in landen buiten de EU vindt dat hij dit dan ook wel moet kunnen bewijzen.

Het feit dat hij een betaling van buiten de EU ontvangt wil nog niets zeggen, immers het komt wel meer voor dat uitbetalende partijen gevestigd buiten de EU bedragen uit betalen welke zijn grondslag vinden uit sites welke zich in Nederland of Belgie bevinden en dus deze markt bedienen.
Dat de uitbetalende partij zich buiten de EU bevindt doet voor de belastingdienst er dan niets aan af...Immers ondernemer die ontvangt gevestigd in Nederland, omzet worden uiteindelijk gemaakt door sites die Nederlandse en Belgische particulieren gebruiken..
Dus dan dien je gewoon over de ontvangen bedragen in Nederland BTW af te dragen, het gegeven dat de uitbetalende partij je een creditnota stuurt met hierop geen BTW vermeld doet hier niets aan af.

Daar zit uiteraard een logica aan, immers stel voor dat ik mijn facturen voor mijn diensten aan Nederlandse klanten laat verzenden vanuit een land buiten de EU, en hier geen BTW op berekend...dat wil niet zeggen dat ik geen BTW in Nederland verschuldigd ben...immers de onderneming is gevestigd in Nederland, de afnemers ook in Nederland..dus gewoon Nederlandse BTW verschuldigd ook al komt de factuur uit een land buiten de EU.
Anders zou het wel heel makkelijk zijn om aan je BTW-verplichtingen te ontsnappen.

Ik geef toe dat de BTW-wetgeving op het gebied van onze branche erg complex is en constant in beweging, vele variaties zijn inderdaad mogelijk.

Maar een houvast voor degene die uiteindelijk sites welke draaien binnen de EU onderhouden /promoten en hier dus een vergoeding voor ontvangen en zelf gevestigd zijn In Nederland dat deze ontvangen omzet/vergoeding in 1e aanleg altijd met BTW belast is in Nederland, immers de grondslag voor de omzet vindt zijn basis in het feit dat het veelal particulieren binnen de EU zijn die betalen voor het gebruik van deze sites.

Laatst bewerkt door Ted Maton; 25-01-2014 11:20.
Re: Amerikaanse partnerprogramma's en boekhouding [Re: lantaarnpaal] #198917
31-01-2014 11:57
31-01-2014 11:57
Geregistreerd: Aug 2013
Berichten: 23
S
Swe Offline
Wat betekent circle jerk?
Swe  Offline
Wat betekent circle jerk?
S
Geregistreerd: Aug 2013
Berichten: 23
@Ted Maton

In je post lees ik niet het onderscheid terug in type adult webmaster business, wat naar onze mening bepalend is.

Er zijn ruwweg twee typen adult webmaster businesses:
1) Affiliate-webmasters (wat de meeste webmasters zijn), waar de uitbetalende partij bijna altijd een bedrijf is.
2) Content/abonnement aanbiedende webmasters, waar de uitbetalende partij bijna altijd een particulier is.

Indien een affiliate-webmaster een service verleent aan een Amerikaans bedrijf, dan hoeft de affiliate-webmaster geen belasting af te dragen aan de Nederlandse Belastingdienst.

Als we deze tool van de Belastingdienst gebruiken, en zelf affiliate-webmaster zijn:
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/diensten_in_en_uit_het_buitenland/
Quote:
Gaat het om een dienst aan een ondernemer?

ja
Quote:
Ik ben:

de dienstverlener
Quote:
Levert u 1 van de volgende diensten?

diensten die te maken hebben met onroerende zaken
diensten die te maken hebben met het verlenen van toegang tot evenementen op het gebied van cultuur, kunst, sport, wetenschap, ontspanning of onderwijs
verhuur van een vervoermiddel voor korte periodes
personenvervoer
restaurant- of cateringdiensten

nee
Quote:
Ik lever een dienst aan een afnemer uit:

een niet-EU-land
(Indien we bijvoorbeeld te maken hebben met een Amerikaanse sponsor, waarvan we naam,adres,plaats en tax id gegevens hebben.)

Resultaat:
Quote:
De dienst is belast in het land van uw afnemer. De wetgeving van dat land geldt.
Wat moet u als Nederlandse dienstverlener doen?

U vraagt de belastingdienst van het land van uw afnemer of en hoe u aangifte moet doen.
U stuurt een factuur zonder Nederlandse btw.
U geeft deze dienst niet aan in uw btw-aangifte.
U geeft deze dienst niet op in de opgaaf intracommunautaire prestaties.

Laatst bewerkt door Swe; 31-01-2014 11:59.
Re: Amerikaanse partnerprogramma's en boekhouding [Re: Swe] #199308
10-03-2014 15:18
10-03-2014 15:18
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
T
Ted Maton Offline
Sponsor gallerie expert
Ted Maton  Offline
Sponsor gallerie expert
*****
T
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
Het type dienst is niet bepalend, maar de afnemer en zijn vestigingsplaats speelt een grote rol.

In het door je geschetse verhaal blijkt dat de afnemers zich buiten de EU bevinden in dit geval dus Amerika.
Dan maakt het dan niet of de klant een ondernemer of particulier binnen de USA is.
Van belang is uiteraard wel dat je kunt bewijzen dat de afnemer/klant zich echt in de USA bevindt.


Er moet ook geen sprake zijn van een betalingsysteem wat via Amerika uitbetaald terwijl de afnemers zich uiteindelijk wel binnen de Nl of EU bevinden.

De dienst moet dus daadwerkelijk aan een afnemer in Amerika zijn geleverd.
In die situatie is het inderdaad zoals je zelf al aangeeft geen voor de BTW belaste dienst/prestatie.

Re: Amerikaanse partnerprogramma's en boekhouding [Re: Ted Maton] #199745
12-04-2014 01:32
12-04-2014 01:32
Geregistreerd: Aug 2013
Berichten: 23
S
Swe Offline
Wat betekent circle jerk?
Swe  Offline
Wat betekent circle jerk?
S
Geregistreerd: Aug 2013
Berichten: 23
Origineel bericht van: Ted Maton
[...]In het door je geschetse verhaal blijkt dat de afnemers zich buiten de EU bevinden in dit geval dus Amerika.
Dan maakt het dan niet of de klant een ondernemer of particulier binnen de USA is.
Van belang is uiteraard wel dat je kunt bewijzen dat de afnemer/klant zich echt in de USA bevindt.
[...]

Dat van particulier wist ik niet. Ik ging er vanuit (dacht ik ook gelezen te hebben) dat dat alleen voor zakelijke afnemers gelde. Maar zie nu ook op die link van de Belastingdienst dat dat inderdaad ook voor particulier geldt. (Alleen maar mooi dus.)

Heb wel het idee dat de Belastingdienst snel vraagtekens gaat stellen (of controlles gaat uitvoeren) indien je weinig BTW afdraagt (omdat je veel Amerikaanse sponsoren hebt) maar wel relatief veel inkomen hebt.

Re: Amerikaanse partnerprogramma's en boekhouding [Re: lantaarnpaal] #201777
13-10-2014 08:16
13-10-2014 08:16
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 1,984
Zuid-Amerika
_
_Schalks_ Offline
webster meeting
_Schalks_  Offline
webster meeting
***
_
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 1,984
Zuid-Amerika
En we gaan hier verder:

http://adultwebmaster.nl/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=201183#Post201183

Ik gooi dus maar de knuppel in het hoenderhok, wie heeft de afgelopen jaren (tien)(honderd)duizenden euro's BTW afgedragen, wat niet nodig was?


Aangeroepen in 0.029 seconden waarvan 15.000 seconden totaal zijn gebruikt voor het aanroepen van 0.0061 queries. 3.2112