Vorige topic
Volgende topic
Print Onderwerp
Bedrijven bedreigd met boete door nieuwe bank fiscus #99451
12-01-2006 23:41
12-01-2006 23:41
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 1,599
Zwerver
K
Kezman Offline OP
Rijp voor www.Jellinek.nl
Kezman  Offline OP
Rijp voor www.Jellinek.nl
*
K
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 1,599
Zwerver
Bedrijven bedreigd met boete door nieuwe bank fiscus

DEN HAAG - Bedrijven dreigen massaal een boete van de Belastingdienst te krijgen doordat de fiscus voor zijn betalingsverkeer is overgestapt van de Rabobank naar de Postbank. Dat heeft de Nederlandse Federatie van Belastingadviseurs (NFB) donderdag gezegd.

Veel bedrijven gebruiken een bankrekening. In de oude situatie kostte het ??n werkdag voordat hun betalingen van belastingschulden op de bankrekening van de Belastingdienst stonden. Overschrijvingen naar de nieuwe girorekening van de fiscus duren echter vijf werkdagen.

Te laat

Volgens de NFB heeft de fiscus bedrijven dit niet verteld, waardoor veel ondernemingen te laat komen met hun betalen. En dat kan een boete tot gevolg hebben, aldus de belastingadviseurs. Een woordvoerder van de NFB schat dat driekwart van de bedrijven gebruik maakt van een bankrekening. Ondernemingen met een rekening bij de Postbank kennen dit probleem niet.

Als vertraging in de betaling te wijten is aan de bank van de Belastingdienst, zal de fiscus geen boete opleggen, beloofde staatssecretaris Wijn (Financi?n) in antwoord op vragen van het Kamerlid Van Vroonhoven (CDA).

De Belastingdienst drukt het nieuwe nummer sinds 1 november voor op haar acceptgiro's. Ook automatische incasso's gaan naar de juiste rekening, aldus de bewindsman. Bedrijven die elektronisch betalen, moeten het nummer van de Belastingdienst in hun vaste gegevens wijzigen. Dat is slechts "een kleine extra actie", stelt Wijn.

Via de acceptgiro's, de inlogpagina voor de elektronische aangifte en de Belastingtelefoon geeft de Belastingdienst volgens Wijn bekendheid aan het nieuwe nummer. Wie begin dit jaar nog steeds geld overmaakt op de oude bankrekening, krijgt een gerichte mailing. Desnoods komt er in april een landelijke advertentiecampagne.

De keuze voor de Postbank is het gevolg van een Europese aanbesteding voor een nieuwe bankrelatie voor de Belastingdienst.

bron : nu.nl

Re: Bedrijven bedreigd met boete door nieuwe bank fiscus #99452
16-01-2006 20:22
16-01-2006 20:22
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
T
Ted Maton Offline
Sponsor gallerie expert
Ted Maton  Offline
Sponsor gallerie expert
*****
T
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
[QUOTE]Originally posted by Kezman:
[qb] Bedrijven bedreigd met boete door nieuwe bank fiscus

DEN HAAG - Bedrijven dreigen massaal een boete van de Belastingdienst te krijgen doordat de fiscus voor zijn betalingsverkeer is overgestapt van de Rabobank naar de Postbank. Dat heeft de Nederlandse Federatie van Belastingadviseurs (NFB) donderdag gezegd.

Veel bedrijven gebruiken een bankrekening. In de oude situatie kostte het ??n werkdag voordat hun betalingen van belastingschulden op de bankrekening van de Belastingdienst stonden. Overschrijvingen naar de nieuwe girorekening van de fiscus duren echter vijf werkdagen.

Te laat

Volgens de NFB heeft de fiscus bedrijven dit niet verteld, waardoor veel ondernemingen te laat komen met hun betalen. En dat kan een boete tot gevolg hebben, aldus de belastingadviseurs. Een woordvoerder van de NFB schat dat driekwart van de bedrijven gebruik maakt van een bankrekening. Ondernemingen met een rekening bij de Postbank kennen dit probleem niet.

Als vertraging in de betaling te wijten is aan de bank van de Belastingdienst, zal de fiscus geen boete opleggen, beloofde staatssecretaris Wijn (Financi?n) in antwoord op vragen van het Kamerlid Van Vroonhoven (CDA).

De Belastingdienst drukt het nieuwe nummer sinds 1 november voor op haar acceptgiro's. Ook automatische incasso's gaan naar de juiste rekening, aldus de bewindsman. Bedrijven die elektronisch betalen, moeten het nummer van de Belastingdienst in hun vaste gegevens wijzigen. Dat is slechts "een kleine extra actie", stelt Wijn.

Via de acceptgiro's, de inlogpagina voor de elektronische aangifte en de Belastingtelefoon geeft de Belastingdienst volgens Wijn bekendheid aan het nieuwe nummer. Wie begin dit jaar nog steeds geld overmaakt op de oude bankrekening, krijgt een gerichte mailing. Desnoods komt er in april een landelijke advertentiecampagne.

De keuze voor de Postbank is het gevolg van een Europese aanbesteding voor een nieuwe bankrelatie voor de Belastingdienst.

bron : nu.nl [/qb][/QUOTE]Om op safe te spelen blijft er dus maar een optie over, een girorekening openen of een spoedbetaling via de bankrekening tijdig laten uitvoeren.
Brengt wel wat kosten met zich mee maar deze zullen veelal lager zijn dan de boetes voor te laat betalen.
Is inderdaad weer een wijziging van de BD waar veel ondernemers geen weet van hebben.
Deze wijziging is geruisloos door de BD doorgevoerd en naar mijn weten is er weinig of geen ruchtbaarheid aan gegeven.

Eigenlijk zou iedereen eigewijs gewoon het oude nummer moet blijven gebruiken..
Maar ja, Nederlanders zijn te nuchter voor een dergelijke collectieve actie, en omdat de vrees voor boetes aanwezig is zullen wij deze klant-onvriendelijke wijziging maar weer moeten slikken.

grz.

ted.

Re: Bedrijven bedreigd met boete door nieuwe bank fiscus #99453
16-01-2006 23:12
16-01-2006 23:12
Geregistreerd: Dec 2003
Berichten: 3,767
@work
A
awm_rich Offline
Rijp voor www.Jellinek.nl
awm_rich  Offline
Rijp voor www.Jellinek.nl
*
A
Geregistreerd: Dec 2003
Berichten: 3,767
@work
Het is dat ik het hier lees, anders wat het mooi 'automatisch' naar het oude nummer gegaan...

En dan kunnen ze hoog of laag springen, maar 'boete' doe ik dus niet aan!

Re: Bedrijven bedreigd met boete door nieuwe bank fiscus #99454
16-01-2006 23:19
16-01-2006 23:19

A
Anoniem
Niet geregistreerd
Anoniem
Niet geregistreerd
A


[QUOTE]Originally posted by awm_rich:
[qb] Het is dat ik het hier lees, anders wat het mooi 'automatisch' naar het oude nummer gegaan...

En dan kunnen ze hoog of laag springen, maar 'boete' doe ik dus niet aan! [/qb][/QUOTE]Ik vrees dat je weinig keus hebt.. ik heb ook alles automatisch in mijn telebankieren staan... zag het gelukkig op tijd vorige maand.

Re: Bedrijven bedreigd met boete door nieuwe bank fiscus #99455
16-01-2006 23:56
16-01-2006 23:56
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 2,759
rotterdam
siri Offline
Rijp voor www.Jellinek.nl
siri  Offline
Rijp voor www.Jellinek.nl
***
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 2,759
rotterdam
ach Rich
met die paar euro, die jij per jaar verdient, valt het ze niet eens op, dat je nog niet hebt betaalt :-)


Niets is zo Subjectief als een Mening.
Re: Bedrijven bedreigd met boete door nieuwe bank fiscus #99456
17-01-2006 09:05
17-01-2006 09:05
Geregistreerd: Dec 2003
Berichten: 3,767
@work
A
awm_rich Offline
Rijp voor www.Jellinek.nl
awm_rich  Offline
Rijp voor www.Jellinek.nl
*
A
Geregistreerd: Dec 2003
Berichten: 3,767
@work
Ja, hey, zit wat in!!! Thnx, scheelt weer zorgen! :toppie:

Ik moet al aangifte per kwartaal gaan doen, zulke lage inkomsten heb ik...


Aangeroepen in 0.025 seconden waarvan 13.000 seconden totaal zijn gebruikt voor het aanroepen van 0.0073 queries. 3.0883