Vorige topic
Volgende topic
Print Onderwerp
Btw #98379
01-06-2004 21:12
01-06-2004 21:12
Geregistreerd: Jun 2002
Berichten: 872
anaalkanaal
startmetsex Offline OP
Vorige Winnaar Wideweb Award
startmetsex  Offline OP
Vorige Winnaar Wideweb Award
***
Geregistreerd: Jun 2002
Berichten: 872
anaalkanaal
Hallo Collega webmasters,

Ik kreeg net deze mail binnen van sexyworld :
Geachte heer/ mevrouw,

Ten aanzien van de aan u uit te betalen commissie en omzetbelasting, verzoeken wij u ons een verklaring arbeidsrelatie (VAR) te verstrekken. Deze verklaring, op te vragen bij de belastingdienst, geeft aan dat u handelt als ondernemer voor de activiteiten welke u voor ons verricht.

Indien u deze verklaring niet kunt verstrekken, zal Topscore de BTW niet uitbetalen en deze BTW zelf aan de belastingdienst afdragen.


Met vriendelijke groet,

Het sexyworld team.

Ik verbaasde mij over dit mailtje mij was hier niets over bekend ,ik dacht als ik mijn btw nummer geef aan een sponsor dan kan deze toch gewoon de btw overmaken ,of is dit iets nieuws wat van de belastingdienst moet. Ik hoop dat iemand mij hier iets meer over kan vertellen.ik heb hier namelijk ook niet zoveel koek van gegeten.

greetz ray

Re: Btw #98380
01-06-2004 22:17
01-06-2004 22:17
Geregistreerd: Dec 2002
Berichten: 1,303
ergens
Xbiz Offline
Xbiz  Offline
*
Geregistreerd: Dec 2002
Berichten: 1,303
ergens
Je kan een dergelijke verklaring opvragen bij de belastingdienst. Maar wat mij betreft kunnen ze de pot op, ben verdomme geen bouwvakker.


Als ik het niet meer weet kijk ik op www.xbiz.nl
Re: Btw #98381
01-06-2004 22:37
01-06-2004 22:37
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 2,759
rotterdam
siri Offline
Rijp voor www.Jellinek.nl
siri  Offline
Rijp voor www.Jellinek.nl
***
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 2,759
rotterdam
Sinds wanneer moet een bouwvaker zijn eigen btw afdragen dan?


En trouwens bewijs maar eens, dat je geen bouwvakker bent dan !!


Niets is zo Subjectief als een Mening.
Re: Btw #98382
01-06-2004 22:52
01-06-2004 22:52
Geregistreerd: Apr 2002
Berichten: 1,556
Nederland
Meyer Offline
Meyer  Offline
*
Geregistreerd: Apr 2002
Berichten: 1,556
Nederland
Wat is er mis met bouwvakkers ?

Re: Btw #98383
01-06-2004 22:55
01-06-2004 22:55
Geregistreerd: May 2004
Berichten: 79
gld
karel Offline
karel  Offline
Geregistreerd: May 2004
Berichten: 79
gld
[QUOTE]Originally posted by startmetsex:
[qb] Hallo Collega webmasters,

Ik kreeg net deze mail binnen van sexyworld :
Geachte heer/ mevrouw,

Ten aanzien van de aan u uit te betalen commissie en omzetbelasting, verzoeken wij u ons een verklaring arbeidsrelatie (VAR) te verstrekken. Deze verklaring, op te vragen bij de belastingdienst, geeft aan dat u handelt als ondernemer voor de activiteiten welke u voor ons verricht.

Indien u deze verklaring niet kunt verstrekken, zal Topscore de BTW niet uitbetalen en deze BTW zelf aan de belastingdienst afdragen.


Met vriendelijke groet,

Het sexyworld team.

Ik verbaasde mij over dit mailtje mij was hier niets over bekend ,ik dacht als ik mijn btw nummer geef aan een sponsor dan kan deze toch gewoon de btw overmaken ,of is dit iets nieuws wat van de belastingdienst moet. Ik hoop dat iemand mij hier iets meer over kan vertellen.ik heb hier namelijk ook niet zoveel koek van gegeten.

greetz ray [/qb][/QUOTE]Ik vind dat erg vreemd waarom moet jij als bedrijf zijnde het var formulier invullen, je regelt toch zelf dat je kwartaal omzet belasting gedaan word dan heb je die niet nodig naar mijn weten mischien dat die ted manton meer info erover kan uitleggen ?.

Groetjes karel

Re: Btw #98384
01-06-2004 23:01
01-06-2004 23:01
Geregistreerd: May 2004
Berichten: 222
NL
Cold Gin Offline
Cold Gin  Offline
Geregistreerd: May 2004
Berichten: 222
NL
Ik doe weleens freelance werk, daarvoor moet ik regelmatig zo'n VAR formulier invullen.

Ik snap niet waarom jij als bedrijf (ik neem aan dat je een bedrijf hebt, omdat je een BTW nummer hebt) zo'n formulier moet verstrekken.

Heb je ze al een emailtje gestuurd, even vragen waarom ze daar opeens mee aan komen zetten?

Re: Btw #98385
01-06-2004 23:08
01-06-2004 23:08

A
Anoniem
Niet geregistreerd
Anoniem
Niet geregistreerd
A


Ik heb ze een mailtje terug gestuurd!

Als u werkzaamheden uitvoert voor een opdrachtgever, maar niet bij hem in vaste loondienst bent, kunt u een verklaring arbeidsrelatie aanvragen.

Maw is het dus niet NOODZAKELIJK.
Ten tweede wil ik wel eens weten welke werkzaamheden wij uitvoeren in opdracht van sexy world.

Reply word hier gepost

Re: Btw #98386
01-06-2004 23:15
01-06-2004 23:15
Geregistreerd: May 2004
Berichten: 97
nederland
CamHouse-BE Offline
CamHouse-BE  Offline
*****
Geregistreerd: May 2004
Berichten: 97
nederland
het gaat hier on het formulier behorende bij het verhaal ZZP , het oude freelance verhaal.

dit is een heel normaal formulier dat je invuld
en opstuurt naar de belasingdienst.

je krijg dan een verklaring retour van de belastingdienst of je wel of niet aan de eigen voor een zzp?r voldoet.

zzp , zelfstandige zonder personeel (oftewel freelancer)

eisen zijn minimaal 3 werkgevers

dat soort dingen ,.


waarom nu zou je zeggen, heel makelijk

als ik als bedrijf voor diensten incl. btw iets aan je zou uitbetalen (geld normaal enkel voor dienstverlening en gedane werkzaamheden)

en je blijkt uiteindelijk geen zzp ?r te zijn
en jij krijgt belastingscontrole dan kan ik als bedrijf worden aangeslagen voor jou sociale lasten.

immers als je geen zzp'er bent dan moet je wel op mijn loonlijst gestaan hebben is de redenering van de belastingsdienst.

dus ben je freelancer , dan gewoon zorgen
dat je een verklaring daarvan hebt (zzp)

maar normaal staat dit verhaal los van de btw


groetjes Franco.


[url="http://www.trafficholder.com/aff.php?erohits"[/url>TrafficHolder.com - Buy/Sell Adult Traffic
Re: Btw #98387
01-06-2004 23:52
01-06-2004 23:52
Geregistreerd: Dec 2002
Berichten: 1,303
ergens
Xbiz Offline
Xbiz  Offline
*
Geregistreerd: Dec 2002
Berichten: 1,303
ergens
[QUOTE]Originally posted by siri:
[qb] Sinds wanneer moet een bouwvaker zijn eigen btw afdragen dan?


En trouwens bewijs maar eens, dat je geen bouwvakker bent dan !! [/qb][/QUOTE]Wat er mis is met bouwvakkers? Nou die houden over het algemeen hun administratie niet goed bij en dragen de btw niet af, daarom zijn er voor bouwvakkers andere regels opgesteld zodat hun opdrachtgever de btw betaald en er gewerkt wordt met g rekeningen.

En waarom zou ik aan jou moeten bewijzen dat ik geen bouwvakker ben? Beetje simpele opmerking want je weet dat ik al jaren in deze biz zit en dat daar al jaren een goede boterham weet te verdienen met mijn sites.

Re: Btw #98388
02-06-2004 00:37
02-06-2004 00:37
Geregistreerd: May 2002
Berichten: 930
Drunen
justme Offline
justme  Offline
*****
Geregistreerd: May 2002
Berichten: 930
Drunen
[QUOTE] Ik verbaasde mij over dit mailtje mij was hier niets over bekend ,ik dacht als ik mijn btw nummer geef aan een sponsor dan kan deze toch gewoon de btw overmaken ,of is dit iets nieuws wat van de belastingdienst moet. Ik hoop dat iemand mij hier iets meer over kan vertellen.ik heb hier namelijk ook niet zoveel koek van gegeten. [/QUOTE]Ook ik verbaasde me daarover, temeer omdat ik nog geen enkele minuut heb gemaakt bij hun.

Ik heb het even nagevraagd wat de VAR is.
Deze regeling schijnt al een jaar of 3 te bestaan en houd niet meer in dan hetvolgende.

Het is voor een bedrijf die in dit geval met promotors werkt die geen KvK en BTW nummer hebben wel verstandig om dit aan te vragen bij die desbetreffende promotor. Het kan namelijk zijn dat als de belastingdienst controle houd bij de sponsor en zij zien dat ze zoveel mensen aan het werk hebben ze daar loonbelasting over moeten betalen omdat ze dan als werknemer worden aangemerkt.

Het Var document geeft aan dat jij als promotor zelfstandig bent of niet. Je kunt het bij de belastingdienst aanvragen en zij bepalen dat dan.
Per Branche moet je er 1 aanvragen.
Dus ben je bijv. schoenverkoper en webdesigner heb je er 2 nodig.

Overigens is dit niet verplicht, enkel als iemand daar om vraagt.

Deze mail is als je een KVK nummer hebt en BTW dus overbodig geweest volgens ze zojuist hebben geschreven. Je moet wel die gegevens BTW en KvK al hebben afgegeven aan hun of alsnog doen.

greetz justme

Re: Btw #98389
02-06-2004 00:43
02-06-2004 00:43
Geregistreerd: May 2002
Berichten: 930
Drunen
justme Offline
justme  Offline
*****
Geregistreerd: May 2002
Berichten: 930
Drunen
[QUOTE] Ik doe weleens freelance werk, daarvoor moet ik regelmatig zo'n VAR formulier invullen. [/QUOTE]Huh? regelmatig invullen?
Volgens ik vanmiddag hoorde hoef je alleen maar een kopie per fax te sturen.
Document wordt bij de aanvraag 1 malig verstrekt.

greetz justme

Re: Btw #98390
02-06-2004 01:14
02-06-2004 01:14

A
Anoniem
Niet geregistreerd
Anoniem
Niet geregistreerd
A


Beste Webmasters,


Wij hebben vandaag een email verstuurd die mogelijk verkeerd is aangekomen bij verschillende promotors. Deze email was NIET bestemd voor promotors waarvan wij reeds in het bezit zijn van hun KvK en BTW gegevens, maar was bestemd voor promotors die zich recentelijk bij ons hebben aangemeld en waarvan wij deze gegevens nog niet in ons bezit hebben.

De email is door een medewerkster per abuis naar al onze promotors gestuurd, dus ook aan degene waarvan wij reeds lange tijd de gegevens in ons bezit hebben.

Wij bieden hiervoor onze welgemeende excuses aan en zullen trachten voorvallen als deze in de toekomst te voorkomen.

Nogmaals sorry voor het ongemak!


Met vriendelijke groet,

Het sexyworld team.

Re: Btw #98391
02-06-2004 01:47
02-06-2004 01:47
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 2,759
rotterdam
siri Offline
Rijp voor www.Jellinek.nl
siri  Offline
Rijp voor www.Jellinek.nl
***
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 2,759
rotterdam
he YaYoh

Je kan ook wel eens gewoon iets zien als een grapje ja.


nerd !!


Niets is zo Subjectief als een Mening.
Re: Btw #98392
02-06-2004 08:42
02-06-2004 08:42
Geregistreerd: Dec 2010
Berichten: 8,487
Nieuw-Vennep
K
Kaboom Offline
Oprichter
Kaboom  Offline
Oprichter
****
K
Geregistreerd: Dec 2010
Berichten: 8,487
Nieuw-Vennep
Ontopic en geen onzin berichten aub >

Re: Btw #98393
02-06-2004 08:54
02-06-2004 08:54
Geregistreerd: May 2004
Berichten: 222
NL
Cold Gin Offline
Cold Gin  Offline
Geregistreerd: May 2004
Berichten: 222
NL
[QUOTE]Originally posted by justme:
[qb] [QUOTE] Ik doe weleens freelance werk, daarvoor moet ik regelmatig zo'n VAR formulier invullen. [/QUOTE]Huh? regelmatig invullen?
Volgens ik vanmiddag hoorde hoef je alleen maar een kopie per fax te sturen.
Document wordt bij de aanvraag 1 malig verstrekt.

greetz justme [/qb][/QUOTE]Als je ander werk gaat doen of een andere dienst levert dan voorheen heb je aan dezelfde VAR forumlier niks.

Je hebt in principe gelijk als je bijvoorbeeld alleen webdesign doet oid als je dan "in dienst" wordt genomen door een ander bedrijf maar hetzelfde werk/dienst verricht.

Trouwens heb je voor zo ver ik weet, als je een bedrijf hebt, niks met een VAR formulier te maken.

Re: Btw #98394
02-06-2004 10:41
02-06-2004 10:41
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
T
Ted Maton Offline
Sponsor gallerie expert
Ted Maton  Offline
Sponsor gallerie expert
*****
T
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
Ten aanzien van de zg. VAR-verklaring het volgende:Een dergelijke verklaring wordt afgegeven door de BD als blijkt dat je inderdaad ondernemer of freelancer bent, daar bij wordt gekeken ofdat je meerdere opdrachtgevers hebt (in ieder geval 3),minimaal 700 of meer uren per jaar in je onderneming werkzaam bent, investeert in je onderneming etc. etc.
Deze verklaring wordt men name veelal aangevraagd door zg. ZZP'ers.(veelal in de bouw en installatiesector maar kan ook voor andere branche van toepassing zijn)
Indien men over een dergelijke verklaring beschikt heeft de opdrachtgever een indicatie dat degene waaraan hij de opdracht tot uitvoeren heeft gegeven (in dit geval dus de ZZP'er die de VAR-verklaring moet overleggen)ondernemer is en de opdrachtgever dus niet verantwoordelijk kan worden gesteld voor het feit dat de ZZP'er maar een opdrachtgever heeft, in dat geval kan de opdrachtgever opdraaien voor het gegeven dat de ZZP'er gedurende de tijd van de opdracht niet zelfstandig is maar in loondienst en er dus loonbelasting en sociale lasten dient te worden afgedragen door de opdrachtgever.

Overigens is een dergelijke verklaring niet geheel waterdicht want de belastingdienst kan altijd als blijkt bij nadere kontrole dat de VAR-verklaring ten onrechte is afgegeven deze met terugwerkende kracht weer intrekken, Tja, leuker kunnen wij het niet maken zullen we maar stellen.

Overigens is afgifte van een VAR-verklaring voor een webmaster ook mogelijk indien men voldoet aan ondermeer de eerder gestelde eisen (er zijn er nog een paar maar die zal ik jullie voor het moment besparen)
Wel is zo als je een dergelijke verklaring kan verkrijgen dat aanvragen geen probleem is.
Er is een speciale inspectie voor verantwoordelijk welke gevestigd is in Winterswijk.

Overigens heeft een VAR-verklaring in beginsel niets van doen met de BTW waar het eigenlijk in de bedoelde Mail van het sexyworld team omgaat.

Wat is er eigenlijk aan de hand:omdat de internetbranche in zijn geheel voor de BD nu eenmaal een vrij nieuw en onbekend gegeven is (men loopt hier nu eenmaal wat achter de maatschappelijke en economische ontwikkeling aan)tracht men deze branche in te passen in de gebruikelijke regelwetgeving.
Daarom heeft men gesteld bij de uitbetaalde partij dat indien men uitbetaald en er is geen BTW-nummer bekend van ontvanger men dient uit te betalen zonder de BTW, deze BTW dient door de uitbetalende partij direkt te worden voldaan aan de BD.Dus beschik je over een BTW nummer dan krijg je meestal uitbetaald met BTW, indien dit niet het geval is dan zonder (Overigens zijn er ook weer uitbetalende partijen die dit niet toepassen en gewoon de BTW wel uitbetalen ofdat er nu wel of geen BTW-nummer bekend is, dit wordt veelal veroorzaakt door het feit dat de inspecties regionaal werken en er tussen deze verschillen kunnen optreden, het zou niet moeten maar het is nu eenmaal zo)
Dan kan aardige verschillen van mening opleveren,
maar helaas is de fiscale regelwetgeving in de E-branche nog niet uitgekristaliseerd (zoals men dat zo mooi noemt)

Beschik je dus over een BTW-nummer dan ontvang je de uitbetaling met BTW, maak je niet blij want een gedeelte zul je immers (na aftrek van de BTW welke in de door je betaalde kosten is inbegrepen) weer mogen afdragen aan de BD.

Het verkrijgen van een BTW-nummer is overigens geen probleem, hier zijn veel minder eisen aan gesteld als het feit dat je als ondernemer door de BD wordt geaccepteerd.
Dat betekent dat indien je b.v. maar 5000 tot 6000 euro omzet maakt op jaarbasis (Tja we moeten allemaal ergens starten)je voor de belastingdienst geen ondernemer bent maar wel een BTW nummer kan verkrijgen.
Hier kan een voordeel inzitten , want als je immers per saldo niet meer dan ongeveer 1100,00 euro op jaarbasis schuldig bent aan af te dragen BTW hoef je deze niet af te dragen in het kader van de ZG. Kleine Ondernemers Regeling, je moet dan wel dit voordeel bij je inkomen tellen, maar je kan hier dan toch nog netto 2/3 tot 1/2 overhouden van het BTW bedrag afhankelijk van het percentage voor de inkomstenbelasting waarover wordt afgerekend,misschien toch een optie voor de starters en "bijverdieners"onder de webmasters.
Indien je hier vragen over hebt dan wil ik ze graag beantwoorden.

Het is een heel verhaal maar uiteindelijk hoop ik dat het duidelijk is: Dus een BTW-nummer dan ontvang je met BTW, geen BTW nummer dan veelal een uitbetaling zonder BTW.

De VAR-verklaring heeft met de uitbetaling van BTW in dit geval in beginsel niets van doen.

Mochten er vragen zijn dan verneem ik het graag.

Grz.

Ted Maton


Aangeroepen in 0.034 seconden waarvan 14.000 seconden totaal zijn gebruikt voor het aanroepen van 0.0096 queries. 3.1816