[QUOTE]Originally posted by Rich:
[qb] Hoi Ted, bedankt voor de reactie!

Zoals ik het bovenstaande begrijp, is het hanteren van de factuurdatum dus geen last. Qua ontvangen betalingen en aangifte schommelt het een beetje, maar het scheelt weer administratie aan het einde van het jaar.

Zie ik dat goed?
Het zou namelijk lastig worden, als ik m'n huidige administratie om moet gooien om op boekingsdatum over te stappen.

Groeten en wederom bedankt,
Richard [/qb][/QUOTE]Richard, in de praktijk geeft dit inderdaad geen problemen, aan het einde van het jaar wordt rekening gehouden met fakturen welke nog betrekking hebben op het oude jaar.
Voor de BTW is dan van belang op welke datum de creditnota's zijn opgemaakt (oude of nieuwe jaar) en voor de IB op welke jaar deze betrekking hebben.

Veelal ontvang je nog in januari fakturen welke betrekking hebben op het oude jaar.
Omdat de BTW-aangifte van het 4e kwartaal altijd voor 31 januari moet worden ingeleverd voeg je dus de creditnota's welke zijn ontvangen in januari en als datum het oude jaar hebben nog toe aan de administratie van het oude jaar.Dan zit je voor de BTW goed, fakturen ontvangen in het nieuwe jaar met als faktuurdatum het nieuwe jaar maar wel betrekking houdend op het oude jaar worden voor de BTW in het nieuwe jaar geboekt, daarnaast zal je adviseur voor de IB deze fakturen via een zg. transistoria of voorafgaande journaalposten verwerken in de administratie zodat voor de IB deze ontvangsten worden verantwoord in het oude jaar.

grz.

Ted.