Zoals eerder gesteld natuurlijk is het geen probleem als je zelf een administratie opzet in exel, het is wel zaak om er op te letten welke kosten wel en niet of gedeeltelijk voor zakelijke aftrek in aanmerking komen (denk b.v. indien je vanuit je eigen woning werkt aan de telefoonkosten, hier is een gedeelte fiscaal toe te rekenen aan prive) Waar je ook goed op moet letten is het feit dat per 01-01-2005 de aangiftes nog uitsluitend digitaal mogen worden ingezonden en de winstaangifte volgens de zg. vermogensvergelijking moet worden opgesteld.
Kun je dit zelf geen probleem, kun je het niet dan is het toch raadzaam dit extern te laten verzorgen, let ook goed op het BTW-verhaal, meng geen buitenlandse en binnenlandse omzetten en geef de verdeling van deze omzetten goed aan in de boekhouding,tevens moet je OB-BTW administratie een sluitend geheel vormen, let erop dat je in het exelbestand de zg. grootboeknummers een overzicht van de geboekte posten kunnen laten zien.
Je kunt het wel als een mooi overzicht in een exelbestand verwerken maar bij controles wil men graag zien wat er nu b.v. aan posten geboekt is op de rekening omzet Nederland.
Als je klein van omvang bent en de mutaties zijn te overzien kun met een goed opgezet exelbestand over het algemeen goed uit te voeten.
Schaf anders een goedkoop boekhoudpakket aan, dit kan je veel werk besparen.Kijk regelmatig ook op de site van de belastingdienst voor andere informatie.Zelf bijhouden is mogelijk maar je moet wel tijd besteden om dit naar behoren te doen en het inwinnen van informatie.
Het is dus altijd de vraag ofdat de tijd die je hier voor kwijt bent opweegt tot de kosten van het uitbesteden.

Doe je het niet goed en ga je aan het einde van het jaar naar een adviseur en deze is genoodzaakt om de administratie te corrigeren of nog erger opnieuw op te zetten dan is het jammer van de tijd die je zelf er aan heb besteedt.


Succes.

Ted Maton