Je kan je boekhouding prima zelf doen, zonder boekhouder, zeker als je een kleine zelfstandige bent.
Ik houd me aan 4 regels, en als je die uitvoerd kan je alles zelf.
1/ Alle redelijke kosten die je maakt, om ervoor te zorgen dat er omzet kan worden gegenereerd, die belastbaar is, mag je aftrekken van de belasting.
2/ alle inkomsten die je hebt, met aftrek van punt 1 = is belastbaar.
3/ doe elke week al je boekhouding in een loos uurtje, zeg maar tijdens de backup, zo blijft het overzichtelijk, verspil je geen tijd, en vergeet je ook geen backup te draaien.
4/ besteed 1x per maand een uurtje aan het rondkijken op de belasting site, of er nog wijzigingen zijn, die toepasbaar zijn op jou onderneming, zoals extra aftrek, extra heffingen ect.
Overgens kan het zinvol zijn , een eenmalig consult te nemen bij een boekhouder, die een boekhouding voor je opzet, en je wijst op de eventuele mogelijkheden voor jou ondernemning.
Maar dat is meer voor het gemak, aan het begin.
succes