Quote:

als er bij facturering staat dat er binnen 10 dagen betaald moet worden dan is dit uiteraard ook gewoon rechtsgeldig. je kan dan gewoon een herinnering sturen. na 3 keer mag je aanmanen en het uit handen geven bij een incasso.




wel dat vergt naar mijn mening enige nuancering...
Er kan wel 10 dagen betaaltermijn op de factuur staan maar dat moet dan wel vooraf overeengekomen zijn. Is er geen betaaltermijn afgesproken moet je denk ik meer aan 30 a 45 dagen gaan denken.

Ben zelf over zoiets momenteel in een rechtzaak (kantonrechter) verwikkeld.

Bedrijf stuurt mij factuur die ik 40/50 dagen ontvang na de datum die op de factuur zelf staat. op factuur staat 10 dagen betaaltermijn.
Er is echter nooit een betalings termijn afgesproken, sterker nog... ik wist niet eens dat de persoon een bedrijf had, was van mening een klusje te laten doen door een particulier. Daarnaast had de opdracht ook vrij lang geduurt doordat de persoon regelmatig even geen zin had.

Heb uiteindelijk binnen 30 dagen het bedrag gewoon aan de persoon zelf betaald.

Maar in tussentijd was het al naar incasso bureau gegaan die graag 150 euro incasso kosten wilde ontvangen.

Heb incasso bureau dus laten weten dat ik dat niet zou betalen omdat er geen afspraken waren over betaaltermijn en ik zelfs geen overeenkomst met het betreffende bedrijf zou zijn maar met een particulier.

Uiteindelijk is incasso bureau nu naar kantonrechter gestapt om betaling van incasso kosten af te dwingen.
Ga zo naar rechtbank om verweerschrift in te leveren voor zitting van morgen.

Komt er in elkgeval op neer dat als er geen afspraken zijn over betaaltermijn je niet zomaar even betaaltermijn op 5 of 10 dagen kan zetten. Moet je echt duidelijk in de overeenkomst en/of contract opnemen.