Beste mensen,

Ik ben van plan om per 1 januari 2007 fulltime als webmaster te gaan functioneren. Tot die tijd ga ik mijn zaken op orde te houden en mijn bedrijfsplan op te stellen.

Op financieel gebied heb ik enige diploma's en kleine ervaring maar wat betreft belasting ben ik nog onervaren. Op dit moment komt 98% van de inkomsten die ik genereer van buiten de EU maar de uitgaven zijn veelal in Nederland.

Ik heb het hier over hosting, domains, computers, koffie en andere dingen die erbij komen kijken.

Met betrekking tot mijn beoogde situatie heb ik een aantal vragen:

1. Als welk soort ondernemer wordt ik beschouwd als ik (het grootste gedeelte van) mijn inkomen vervaardig als affliate? Ben ik ZZP-er, Freelancer of wellicht iets anders?

2. Kan ik alle BTW die ik betaal t.b.v. mijn bedrijfsvoering terugvorderen? Dus ook als ik geen BTW verschuldigd ben icm USA?

3. Wat voor soort belasting moet ik betalen over mijn bedrijfsvoering? Winstbelasting of Inkomstenbelasting?

Stel, ik zet een X bedrag per jaar om en dit is volledig uit de USA afkomstig. Ik ben geen BTW verschuldigd neem ik aan dus ik trek mijn kosten eraf en heb mijn winst voor belastingen.

Stel, die winst voor belasting is ? 37.500. Moet ik daar dan winstbelasting en daarna nog inkomstenbelasting over betalen of bijvoorbeeld alleen inkomstenbelasting?

Ik ben trouwens van plan om, in ieder geval op termijn, zoveel mogelijk de financiele afhandeling zelf te doen.

Alle suggesties en mogelijke antwoorden op mijn vragen zijn van harte welkom!

Alvast bedankt!

Adriaan

Laatst bewerkt door cfnm; 24-10-2006 20:58.