Terzake deze vraagstelling zijn een paar zaken van belang:
1:ten eerste is van belang ofdat er aan je wel of geen BTW-nummer is uitgereikt. (ook inzake bijverdieners of te wel overige resultaatgenieters kan er door de belastingdienst een BTW-nummer worden uitgereikt, dit wil overigens niet zeggen dat je ondernemer bent, je komt al heel snel in aanmerking voor een BTW-nummer maar om voor de inkomstenbelasting als ondernemer te worden gezien zijn er andere criteria van toepassing)
Indien je dus een BTW-nummer hebt uitgereikt gekregen zul je dus zelf (of je adviseur/boekhouder) aangiftes opmaken.
In de administratie maak je altijd onderscheid tussen omzetten uitbetaald met BTW en b.v. BTW al afgedragen (zoals hier het geval) of b.v. omzet EU of buiten EU.
Bij de verwerking van de administratie door de adviseur zal deze (aan de hand van de creditnotas inzake de uitbetaling die je natuurlijk bij de administratie hebt bijgevoegd) de juiste omzetrekening toepassen en dus ook in de BTW-administratie dit verwerken.
Je hoeft dan dus niet bang te zijn voor het feit dat je mogelijk twee keer OB/BTW betaald over een creditnota waar deze al is afgedragen door de uitbetalende partij.
2:Heb je geen BTW-nummer dan worden al je omzetten en kosten zonder BTW verwerkt en kun je dus het bovenstaande verhaal vergeten.
In dit geval kan het overigens nog wel eens voorkomen indien de belastingdienst bemerkt dat er toch een redelijke omzet op jaarbassis is dan men alsnog tot uitreiking van een BTW-nummer overgaat.
3:Wat betreft de ontvangst en vastlegging van de betalingen.
In de praktijk zullen je bankafschriften worden verwerkt in een boekhoudpakket door je adviseur (of mogelijk dat je dit zelf doet), de ontvangst wordt dus pas geboekt op het moment dat de betaling op de bank is ontvangen.
Alleen aan het einde van het jaar dan dien je rekening te houden met de fakturen welke b.v. betrekking hebben op november en december en pas in januari van het jaar erop worden uitbetaald.
Deze fakturen dienen wel te worden toegerekend aan het jaar waarin de omzet is gemaakt.
Je adviseur weet hoe hier mee om te gaan, doe je het zelf dan zul je deze door middel van een zg. VJP of memoriaal post alsnog aan het "oude"jaar moeten toevoegen.
Hoop dat hiermee je vragen zijn beantwoord, zoniet dan hoor ik het graag.
Succes.
grz.
Ted Maton