Re: Zelfstandige aftrek?? Wie weet of dit gaat met
[Re: venatrix]
04-07-2008 16:01
04-07-2008 16:01
|
Ted Maton
Sponsor gallerie expert
|
Sponsor gallerie expert

Best
|
Quote:
Ik weet ook niet of er controle is op de uren, dit vraag ik me juist ook af. Ik denk het wel als je ernaast nog een baan heb en het aantonen lijkt mij vrij lastig met het werk wat wij doen. Vandaar dit topic ook. Misschien weet iemand hier meer van?
Je dient een gespecifeerde urenlijst te overleggen en uiteraard te voldoen aan de eis dat je circa 1250 uur per jaar (en dat is dus de periode van 01-01 tot en met 31-12) aan je onderneming hebt besteedt, let op, is je onderneming later opgestart, b.v per 01-10, dan heb je dus pech want ook dan is de eis nog steeds circa 1250 uur maar wel over deze nog drie resterende maanden, dit zg. urencriterium wordt namelijk niet herberekend en dus lager naar aanleiding van het gegeven dat je later in de loop van het jaar met je onderneming bent begonnen.
Mocht je het eerste jaar toch aan de gestelde voorwaarden voldoen dan is er voor de volgende jaren nog een extra drempel te nemen, dan is van toepassing dat je indien je naast de onderneming nog een dienstverband geniet, je alleen voor de zelfstandige (en eventueel startersaftrek) in aanmerking komt indien de tijd die je totaal hebt besteed aan werken in de onderneming en je diensbetrekking dusdanig is dat deze voor meer dan 50% de onderneming betrof.
Dus stel, je bent in dienstbetrekking en werkt in deeltijd 4 werkdagen van 8 uur, gedurende b.v. 47 weken, dat is in totaal 1504 uur, daarnaast heb je volgens je urenregistratie 1350 uur besteedt aan je onderneming, ondanks het feit dat je dan meer dan 1225 uur per jaar aan je onderneming hebt besteedt kom je dan toch niet in aanmerking voor de zelfstandige aftrek, immers je voldoet niet aan de eis dat meer dan 50% van de totale uren zijn besteedt aan de onderneming.
Het is dus zaak om in een dergelijke situatie zorg te dragen voor een goed verzorgde urenspecificatie.
Zorg er voor dat je deze dan ook dagelijks bijwerkt, urenspecificaties welke achteraf worden opgemaakt hebben geen rechtsgeldigheid meer, als een inspecteur naar een paar jaar vraagt om je urenlijst en je kunt deze niet overleggen dan is dat pech voor je, specificaties die dan nog moeten worden opgemaakt hebben dan geen enkele betekenis meer voor de belastingdienst.
Geniet je nog een arbeidsongeschiktheidsuitkering, en toch het ondernemerschao aangegaan, hier is een speciale regeling voor.
Verdere informatie kun je uiteraard ook vinden opd e site van de belastingdienst.
grz.
Ted Maton
|
|
|
[Re: Ted Maton]
08-07-2008 20:07
08-07-2008 20:07
|
BeeTle
Rijp voor www.Jellinek.nl
|
Rijp voor www.Jellinek.nl

rotterdam
|
Zijn er eigelijk programmaatje waarop je eenvoudig je urenregistratie op bij kan houden??? ik hou nu excell sheets bij, maar vind dit toch niet alles
ik kan er wel enkele vinden op internet, maar misschien iemand hier met goede ervaringen met bepaalde programma's
Laatst bewerkt door BeeTle; 08-07-2008 20:09.
Remote Access 2.02+
|
|
|
[Re: BeeTle]
09-07-2008 19:01
09-07-2008 19:01
|
Ted Maton
Sponsor gallerie expert
|
Sponsor gallerie expert

Best
|
Quote:
Ik kan er eens naar kijken.. maar is dit niet een wat completer boekhoudprogramma? Of zit hier een goed urenregistratie tooltje in?
Het mooiste zou zijn, een programma met een soort kalender waarin in invul van hoelaat tot hoelaat ik wat gedaan heb, en dat dit programma dan gewoon bijhoud hoeveel uren je per maand hebt gewerkt, dit lijkk me niet zo moeilijk. heb nu gewoon wat in elkaar geflanst met excel wat wel goed werkt, alleen moet elk jaar helemaal opnieuw die kalender samen stellen
Let wel, alleen de uren en data aangeven is niet voldoende voor de belastingdienst, een omschrijving van de werkzaamheden behoort eveneens te worden vermeld.
Succes,
Ted Maton
|
|
|
|
|