Vorige topic
Volgende topic
Print Onderwerp
CCbill paysites..... BTW afdragen?????? #117806
11-01-2007 12:46
11-01-2007 12:46
Geregistreerd: Jan 2007
Berichten: 9
Nederland
F
freaky Offline OP
Hoe word ik snel rijk?
freaky  Offline OP
Hoe word ik snel rijk?
F
Geregistreerd: Jan 2007
Berichten: 9
Nederland
Simpele vraag maar waarschijnlijk ligt het antwoord wat gecompliceerder.

Hier 2 verschillende gezichtspunten vanuit een engels forum :

The main point is as I understand it is the people billed are not you're customers. They are CCBill's customers. You only have one customer and that is CCBill. So it doesnt matter where the member is. It only matters where CCBill is.
Now this gets tricky as we now have CCBill EU. CCBill EU dont charge VAT and are only a subsidery of the US parent company who is US based and so dont need to. So your customer is CCBill in the states. If CCBill EU were the actual company then they would be charging VAT and you would also have to charge them VAT.

Een ander gezichtspunt :
CCbill are acting as your "disclosed sales agent" in HMRC speak, the surfer is quite aware he's joining your site and that CCbill is only an intermediary. It even says so on your CCBill join page. "CCBill EU is the designated E-ticket Supplier, Payment Processor, and Access Management Provider for..." The fact that we like to call them third party processors means nothing to the taxman. Your customer, your tax laibility, end of story.

Mijn vraag is dus hoe jullie dit boeken, of beter nog hoe de nederlandsse belastingdienst hier tegenaankijkt. Ik heb het dus niet over "promoten" van ccbill sites maar mensen met eigen paysites!

DISCUSS!!!

Re: CCbill paysites..... BTW afdragen?????? [Re: freaky] #117807
11-01-2007 13:01
11-01-2007 13:01
Geregistreerd: Jan 2007
Berichten: 9
Nederland
F
freaky Offline OP
Hoe word ik snel rijk?
freaky  Offline OP
Hoe word ik snel rijk?
F
Geregistreerd: Jan 2007
Berichten: 9
Nederland
Ik vond net deze oude post :
http://www.adultwebmaster.nl/ubbt/showflat.php?Cat=0&Number=481359&an=0&page=4#Post481359

maar dit maakt het alleen maar ingewikkelder, als het van belang zou zijn waar je server draait dan zou bol.com ook direct in de usa gaan hosten om de btw te vermijden.

Re: CCbill paysites..... BTW afdragen?????? [Re: freaky] #117808
11-01-2007 13:27
11-01-2007 13:27
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 398
Amsterdam
M
Mickey Offline
Sponsor gallerie expert
Mickey  Offline
Sponsor gallerie expert
M
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 398
Amsterdam
In het kort. Ik draag geen BTW af over de afrekeningen CCBill. En dat is al 6 jaar zo. Ik heb dat in het 1e jaar laten uitzoeken door een registeraccountant. Omzet CCBill staat te boek als omzet buitenland, buiten de EU. Tot nu toe probleemloos.

Re: CCbill paysites..... BTW afdragen?????? [Re: Mickey] #117809
11-01-2007 13:43
11-01-2007 13:43
Geregistreerd: Apr 2006
Berichten: 193
Enschede
olaf Offline
De zandvoortse content schieter
olaf  Offline
De zandvoortse content schieter
***
Geregistreerd: Apr 2006
Berichten: 193
Enschede
Quote:

In het kort. Ik draag geen BTW af over de afrekeningen CCBill. En dat is al 6 jaar zo. Ik heb dat in het 1e jaar laten uitzoeken door een registeraccountant. Omzet CCBill staat te boek als omzet buitenland, buiten de EU. Tot nu toe probleemloos.




Is lastige materie, maar het is dus niet waar het bedrijf is gevestigd, maar waar de klanten vandaan komen.

Dus betaald iemand via CCbill aan jouw, en komt die persoon uit Nederland, dan is het bedrag wat betaald wordt BTW belast.

Je moet een verschil maken tussen de klanten, niet tussen de betaalopties. Als een Nederlander aan jou 10 euro betaald, dan zit daar ook BTW in. Of dit nu via een CC gebeurd, of via een Bankoverboeking. Die 10 euro is INCL BTW.

Tijdens een controle zal dit snel worden opgemerkt. Mickey, heb je ooit al eens een fiscus controle gehad, als je dit hebt en ze hebben er toen niets van gezegd, dan sta je al heel iets sterker.

Olaf

Laatst bewerkt door olaf; 11-01-2007 13:47.
Re: CCbill paysites..... BTW afdragen?????? [Re: olaf] #117810
11-01-2007 13:51
11-01-2007 13:51
Geregistreerd: Dec 2003
Berichten: 3,767
@work
A
awm_rich Offline
Rijp voor www.Jellinek.nl
awm_rich  Offline
Rijp voor www.Jellinek.nl
*
A
Geregistreerd: Dec 2003
Berichten: 3,767
@work
Quote:

Is lastige materie, maar het is dus niet waar het bedrijf is gevestigd, maar waar de klanten vandaan komen.




Hier kan ik me niet in vinden.
CCBill is de 'klant' van freaky, niet de bezoeker die een accountje neemt...

Simpelweg is dus de vraag:
CCBill is US. moet ik BTW afdragen over de uitbetalingen?

antwoord van de fiscus: ja, maar in het land van zakendoen: US... er is immers een toegevoegde waarde!

Re: CCbill paysites..... BTW afdragen?????? [Re: awm_rich] #117811
11-01-2007 13:58
11-01-2007 13:58
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 2,759
rotterdam
siri Offline
Rijp voor www.Jellinek.nl
siri  Offline
Rijp voor www.Jellinek.nl
***
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 2,759
rotterdam
omzet gegenereerd in het buitenland, aan buitenlanders = geen btw
omzet gegenereerd in het buitenland aan nederlanders = wel btw


Niets is zo Subjectief als een Mening.
Re: CCbill paysites..... BTW afdragen?????? [Re: siri] #117812
11-01-2007 14:34
11-01-2007 14:34
Geregistreerd: Jan 2007
Berichten: 9
Nederland
F
freaky Offline OP
Hoe word ik snel rijk?
freaky  Offline OP
Hoe word ik snel rijk?
F
Geregistreerd: Jan 2007
Berichten: 9
Nederland
Nu blijkt al weer dat iedereen een ander standpunt heeft, wat belangrijk is hoe de belastingdienst tegen ccbill aankijkt.
- Jij doet direct zaken met ccbill, inkomsten buiten EU dus geen btw.....OF
- Jij doet direct zaken met je members, dus BTW verschuldigd over members binnen EU.
Vreemd dat niemand hier definitief uitsluitsel over heeft door bijvoorbeeld een recente controle.

Quote:

In het kort. Ik draag geen BTW af over de afrekeningen CCBill. En dat is al 6 jaar zo. Ik heb dat in het 1e jaar laten uitzoeken door een registeraccountant. Omzet CCBill staat te boek als omzet buitenland, buiten de EU. Tot nu toe probleemloos.




Heb je eigen paysites???? Want dit is vanzelfsprekend een groot verschil met affiliate inkomsten (promoten)

Quote:

omzet gegenereerd in het buitenland, aan buitenlanders = geen btw
omzet gegenereerd in het buitenland aan nederlanders = wel btw




Volgens mij moet het zijn all EU ingezetenen dus niet alleen Nederlanders

Re: CCbill paysites..... BTW afdragen?????? [Re: siri] #117813
11-01-2007 14:51
11-01-2007 14:51
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 398
Amsterdam
M
Mickey Offline
Sponsor gallerie expert
Mickey  Offline
Sponsor gallerie expert
M
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 398
Amsterdam
Toegegeven, blijft een lastige materie. Het is maar hoe de inspectie er mee omgaat. Controle is er nog niet geweest, wel adviezen van een registeraccountant na overleg met de BD.

Probleem blijft dat nagenoeg niet na te gaan is hoeveel omzet gegenereerd wordt bij Nederlanders. In het geval van amsterdamrubber.com is dat overigens maar zeer beperkt. Bovendien heb ik ook nog een affiliate programma draaien waarbij 50% van de omzet terecht komt bij affiliates, dat geldt dus ook over "Nederlandse" omzet. Zelfs die verrekening zou moeten plaats vinden en zouden Nederlandse BTW-plichtige affiliates BTW moeten afdragen over "Nederlandse" omzet.

Compleet ondoorzichtig derhalve. De administratie zit bij CCBill. Zo ontvang ik per creditcard transactie van CCBill wel een bevestigingsmail, maar land van de klant wordt hierin niet genoemd. Rebilling zie ik al helemaal niet, dat is slechts terug te vinden in de Admin van CCBill. Wil je weten waar een member vandaan komt, dan moet je ook op memberniveau gaan zitten om deze info te zien. Bovendien verdwijnt de info van een member n? cancellation en expiration van het membership. Kortom, wat de "Nederlandse" omzet is, is alleen te achterhalen voor de actieve members op dit moment.

Bij een eventuele controle zal ik verwijzen naar de mogelijkheid voor Nederlandse bezoekers om in te bellen. Dat is ook typerend voor de Nederlandse markt. Uiteraard wordt hierover de BTW gewoon afgedragen.

Re: CCbill paysites..... BTW afdragen?????? [Re: awm_rich] #117814
11-01-2007 14:53
11-01-2007 14:53
Geregistreerd: Dec 2002
Berichten: 1,303
ergens
Xbiz Offline
Xbiz  Offline
*
Geregistreerd: Dec 2002
Berichten: 1,303
ergens
Quote:


Hier kan ik me niet in vinden.
CCBill is de 'klant' van freaky, niet de bezoeker die een accountje neemt...

Simpelweg is dus de vraag:
CCBill is US. moet ik BTW afdragen over de uitbetalingen?

antwoord van de fiscus: ja, maar in het land van zakendoen: US... er is immers een toegevoegde waarde!




Dit lijkt mij niet juist, dan zou ik de kassa van de ViboShop.nl in de US kunnen plaatsen om de nederlandse BTW regels te omzeilen.

Zover ik me heb laten informeren is het ook zo dat de lokatie van de klant (diegene waaraan jij je dienst en of product aan leverd) bepaald of je BTW moet afdragen of niet. Daar komt natuurlijk bij dat als je in een situatie zit waarbij je geen BTW hoeft te betalen deze ook niet berekend aan de klant.

Maton & Maton kom er eens in!?

Laatst bewerkt door Xbiz; 11-01-2007 14:54.

Als ik het niet meer weet kijk ik op www.xbiz.nl
Re: CCbill paysites..... BTW afdragen?????? [Re: Mickey] #117815
11-01-2007 14:57
11-01-2007 14:57
Geregistreerd: Apr 2006
Berichten: 193
Enschede
olaf Offline
De zandvoortse content schieter
olaf  Offline
De zandvoortse content schieter
***
Geregistreerd: Apr 2006
Berichten: 193
Enschede
Quote:

Toegegeven, blijft een lastige materie. Het is maar hoe de inspectie er mee omgaat. Controle is er nog niet geweest, wel adviezen van een registeraccountant na overleg met de BD.

Probleem blijft dat nagenoeg niet na te gaan is hoeveel omzet gegenereerd wordt bij Nederlanders. In het geval van amsterdamrubber.com is dat overigens maar zeer beperkt. Bovendien heb ik ook nog een affiliate programma draaien waarbij 50% van de omzet terecht komt bij affiliates, dat geldt dus ook over "Nederlandse" omzet. Zelfs die verrekening zou moeten plaats vinden en zouden Nederlandse BTW-plichtige affiliates BTW moeten afdragen over "Nederlandse" omzet.

Compleet ondoorzichtig derhalve. De administratie zit bij CCBill. Zo ontvang ik per creditcard transactie van CCBill wel een bevestigingsmail, maar land van de klant wordt hierin niet genoemd. Rebilling zie ik al helemaal niet, dat is slechts terug te vinden in de Admin van CCBill. Wil je weten waar een member vandaan komt, dan moet je ook op memberniveau gaan zitten om deze info te zien. Bovendien verdwijnt de info van een member n? cancellation en expiration van het membership. Kortom, wat de "Nederlandse" omzet is, is alleen te achterhalen voor de actieve members op dit moment.

Bij een eventuele controle zal ik verwijzen naar de mogelijkheid voor Nederlandse bezoekers om in te bellen. Dat is ook typerend voor de Nederlandse markt. Uiteraard wordt hierover de BTW gewoon afgedragen.




Toch vrees ik, dat er bij een controle wel over begonnen wordt. Jij levert een dienst. Die dienst is belast.

Als een amerikaan hier een TV koop, zit daar ook gewoon BTW over.

Dat CCbill, of welke andere partij de betaling regelt, doet er niet toe.

Ik heb morgen gesprek met de fiscus, ik zal de case voorleggen (zonder namen te noemen uiteraard).

Olaf

Re: CCbill paysites..... BTW afdragen?????? [Re: Mickey] #117816
11-01-2007 15:01
11-01-2007 15:01
Geregistreerd: Jan 2007
Berichten: 9
Nederland
F
freaky Offline OP
Hoe word ik snel rijk?
freaky  Offline OP
Hoe word ik snel rijk?
F
Geregistreerd: Jan 2007
Berichten: 9
Nederland
Quote:

Toegegeven, blijft een lastige materie. Het is maar hoe de inspectie er mee omgaat. Controle is er nog niet geweest, wel adviezen van een registeraccountant na overleg met de BD.

Probleem blijft dat nagenoeg niet na te gaan is hoeveel omzet gegenereerd wordt bij Nederlanders. In het geval van amsterdamrubber.com is dat overigens maar zeer beperkt. Bovendien heb ik ook nog een affiliate programma draaien waarbij 50% van de omzet terecht komt bij affiliates, dat geldt dus ook over "Nederlandse" omzet. Zelfs die verrekening zou moeten plaats vinden en zouden Nederlandse BTW-plichtige affiliates BTW moeten afdragen over "Nederlandse" omzet.

Compleet ondoorzichtig derhalve. De administratie zit bij CCBill. Zo ontvang ik per creditcard transactie van CCBill wel een bevestigingsmail, maar land van de klant wordt hierin niet genoemd. Rebilling zie ik al helemaal niet, dat is slechts terug te vinden in de Admin van CCBill. Wil je weten waar een member vandaan komt, dan moet je ook op memberniveau gaan zitten om deze info te zien. Bovendien verdwijnt de info van een member n? cancellation en expiration van het membership. Kortom, wat de "Nederlandse" omzet is, is alleen te achterhalen voor de actieve members op dit moment.

Bij een eventuele controle zal ik verwijzen naar de mogelijkheid voor Nederlandse bezoekers om in te bellen. Dat is ook typerend voor de Nederlandse markt. Uiteraard wordt hierover de BTW gewoon afgedragen.




Volgens mijn info betreft het toch echt al je EU members en niet alleen Nederlanders.

Re: CCbill paysites..... BTW afdragen?????? [Re: olaf] #117817
11-01-2007 15:05
11-01-2007 15:05
Geregistreerd: Jan 2007
Berichten: 9
Nederland
F
freaky Offline OP
Hoe word ik snel rijk?
freaky  Offline OP
Hoe word ik snel rijk?
F
Geregistreerd: Jan 2007
Berichten: 9
Nederland
Quote:

Quote:

Toegegeven, blijft een lastige materie. Het is maar hoe de inspectie er mee omgaat. Controle is er nog niet geweest, wel adviezen van een registeraccountant na overleg met de BD.

Probleem blijft dat nagenoeg niet na te gaan is hoeveel omzet gegenereerd wordt bij Nederlanders. In het geval van amsterdamrubber.com is dat overigens maar zeer beperkt. Bovendien heb ik ook nog een affiliate programma draaien waarbij 50% van de omzet terecht komt bij affiliates, dat geldt dus ook over "Nederlandse" omzet. Zelfs die verrekening zou moeten plaats vinden en zouden Nederlandse BTW-plichtige affiliates BTW moeten afdragen over "Nederlandse" omzet.

Compleet ondoorzichtig derhalve. De administratie zit bij CCBill. Zo ontvang ik per creditcard transactie van CCBill wel een bevestigingsmail, maar land van de klant wordt hierin niet genoemd. Rebilling zie ik al helemaal niet, dat is slechts terug te vinden in de Admin van CCBill. Wil je weten waar een member vandaan komt, dan moet je ook op memberniveau gaan zitten om deze info te zien. Bovendien verdwijnt de info van een member n? cancellation en expiration van het membership. Kortom, wat de "Nederlandse" omzet is, is alleen te achterhalen voor de actieve members op dit moment.

Bij een eventuele controle zal ik verwijzen naar de mogelijkheid voor Nederlandse bezoekers om in te bellen. Dat is ook typerend voor de Nederlandse markt. Uiteraard wordt hierover de BTW gewoon afgedragen.




Toch vrees ik, dat er bij een controle wel over begonnen wordt. Jij levert een dienst. Die dienst is belast.

Als een amerikaan hier een TV koop, zit daar ook gewoon BTW over.

Dat CCbill, of welke andere partij de betaling regelt, doet er niet toe.

Ik heb morgen gesprek met de fiscus, ik zal de case voorleggen (zonder namen te noemen uiteraard).

Olaf




Officieel zou CCbillEU(malta) ook BTW in rekening moeten brengen bij EU members maar dat doen ze niet. Stuur jij de belastingdienst er maar eens op af....lol

Re: CCbill paysites..... BTW afdragen?????? [Re: freaky] #117818
11-01-2007 15:20
11-01-2007 15:20
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 398
Amsterdam
M
Mickey Offline
Sponsor gallerie expert
Mickey  Offline
Sponsor gallerie expert
M
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 398
Amsterdam
"Als een amerikaan hier een TV koop, zit daar ook gewoon BTW over."

Correct, maar dat kan hij ook terughalen!

"Ik heb morgen gesprek met de fiscus, ik zal de case voorleggen (zonder namen te noemen uiteraard)."

Da's wel prettig, Olaf ;-)

"Officieel zou CCbillEU(malta) ook BTW in rekening"

Ik heb geen overeenkomst met CCBill EU, maar met CCBill US. CCBill EU wordt door CCBill alleen gebruikt voor de strenge VISA en Mastercard restricties in de US.

Bovendien, vergeet niet dat CCBill niet alleen de creditcard transactie doet, maar ook een accessprovider is. Members zijn niet mijn klanten, maar die van CCBill. Zij nemen een dienst af van CCBill en zo gaat CCBill er ook mee om. Zo stellen zij ook voorwaarden aan je content, de hoeveelheid en de mate waarin updates plaatsvinden.

Ik realiseer mij - al 6 jaar overigens - dat je in een aardige discussie verzeild kan raken bij een BD controle. Daarentegen denk ik en mijn accountant dat we een sterke zaak hebben.

Ben ik overigens de enige hier met een internationale Paysite?

Re: CCbill paysites..... BTW afdragen?????? [Re: Mickey] #117819
11-01-2007 15:33
11-01-2007 15:33
Geregistreerd: Jan 2007
Berichten: 9
Nederland
F
freaky Offline OP
Hoe word ik snel rijk?
freaky  Offline OP
Hoe word ik snel rijk?
F
Geregistreerd: Jan 2007
Berichten: 9
Nederland
Quote:


Ben ik overigens de enige hier met een internationale Paysite?




Nee, ik dus ook. Punt is dat de Nederlandse webmasters met ccbill paysites die ik ken(buiten dit forum om) geen btw over hun ccbill inkomsten betalen, mocht de belastingdienst een ander standpunt hebben kan je dus een vette aanslag verwachten. Zeg dat je de afgelopen jaren $200000 verdient hebt met 30% EU members. 19% over $60000 = $11400, zonde van je spaarcentjes.

Re: CCbill paysites..... BTW afdragen?????? [Re: freaky] #117820
11-01-2007 15:53
11-01-2007 15:53
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 398
Amsterdam
M
Mickey Offline
Sponsor gallerie expert
Mickey  Offline
Sponsor gallerie expert
M
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 398
Amsterdam
Quote:

Quote:


Ben ik overigens de enige hier met een internationale Paysite?




Nee, ik dus ook. Punt is dat de Nederlandse webmasters met ccbill paysites die ik ken(buiten dit forum om) geen btw over hun ccbill inkomsten betalen, mocht de belastingdienst een ander standpunt hebben kan je dus een vette aanslag verwachten. Zeg dat je de afgelopen jaren $200000 verdient hebt met 30% EU members. 19% over $60000 = $11400, zonde van je spaarcentjes.




Het is inderdaad algemeen bekend dat Paysites geen BTW afdragen over CCBill inkomsten. Zou dit wel moeten, dan rest de BD niets anders dan een schatting te maken van het aandeel EU of NL. Dat is namelijk niet aan te tonen laat staan te bewijzen. Het moet dus wel ergens op gebaseerd zijn. Bovendien is een internationale paysite op een .com adres per definitie op de internationale markt gericht. Voor NL en BE heb ik immers de .nl en .be variant.

Ben nieuwsgierig naar reacties van andere internationale Paysite owners.

Re: CCbill paysites..... BTW afdragen?????? [Re: Mickey] #117821
11-01-2007 20:29
11-01-2007 20:29

A
Anoniem
Niet geregistreerd
Anoniem
Niet geregistreerd
A


Quote:

Ben nieuwsgierig naar reacties van andere internationale Paysite owners.




Ten eerste CCbill is geen klant van jouw.
Jij bent een klant van CCBill.

Wie je members ook zijn daar heb je niets mee te maken.
Stel je eens voor dat JIJ zo'n administratie moet bijhouden, dat kun je nooit alleen doen, CCBill zou een administratie systeem aan jouw moeten beschikbaar stellen, naar mijn weten gebeurt dat niet.

CCBill daar doe je zaken mee en hoe het zit met de belasting van je members dat is niet aan jouw wegelegd. De members zijn klanten van CCBill dus dat is hun probleem.

Jouw leverancier (CCBIIL levert een dienst aan jouw en is geen klant van jouw, net als de members ben jij ook hun klant) zit in de US dus geen btw afdracht voor jouw.

Quote:


Ben ik overigens de enige hier met een internationale Paysite?



over een paar dagen niet meer!

Laatst bewerkt door Bhunter; 11-01-2007 20:48.
Re: CCbill paysites..... BTW afdragen?????? #117822
11-01-2007 20:45
11-01-2007 20:45

A
Anoniem
Niet geregistreerd
Anoniem
Niet geregistreerd
A


Quote:

Als een amerikaan hier een TV koop, zit daar ook gewoon BTW over



Als hij dat voor zijn bedrijf doet hoeft hij die niet te betalen, wel zou hou bij de US douane invoerkosten moeten betalen.

Laatst bewerkt door Bhunter; 11-01-2007 20:51.
Re: CCbill paysites..... BTW afdragen?????? [Re: Mickey] #117823
15-01-2007 03:18
15-01-2007 03:18
Geregistreerd: Jan 2007
Berichten: 9
Nederland
F
freaky Offline OP
Hoe word ik snel rijk?
freaky  Offline OP
Hoe word ik snel rijk?
F
Geregistreerd: Jan 2007
Berichten: 9
Nederland
Quote:


Het is inderdaad algemeen bekend dat Paysites geen BTW afdragen over CCBill inkomsten. Zou dit wel moeten, dan rest de BD niets anders dan een schatting te maken van het aandeel EU of NL. Dat is namelijk niet aan te tonen laat staan te bewijzen. Het moet dus wel ergens op gebaseerd zijn. Bovendien is een internationale paysite op een .com adres per definitie op de internationale markt gericht. Voor NL en BE heb ik immers de .nl en .be variant.

Ben nieuwsgierig naar reacties van andere internationale Paysite owners.




Hoezo een schatting? als je naar https://webadmin.ccbill.com/affiliates/reports/allStats.cgi
gaat kun je alles opvragen, zelfs van jaren geleden, ook nationaliteit van members en dergelijke.

Re: CCbill paysites..... BTW afdragen?????? [Re: freaky] #117824
17-01-2007 13:47
17-01-2007 13:47
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 398
Amsterdam
M
Mickey Offline
Sponsor gallerie expert
Mickey  Offline
Sponsor gallerie expert
M
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 398
Amsterdam
Maar natuurlijk kun je alles opvragen bij CCbill. De diepere infomatie is dan wel alleen op memberniveau terug vinden. Bij een paar transacties per maand zou dat nog te doen zijn. Maar dat wordt al snel anders wanneer het er honderden zijn. We hebben het dan over duizenden transacties per jaar. Of je ff een paar duizend keer x zoveel jaar wil klikken en copy/pasten! Fijn karweitje voor de Belastinginspecteur dan.

CCBill voorziet eenvoudigweg niet in een uitgebreid management tool. Niks geen "overall figures" of "summaries". Geen mogelijkheden voor een uitdraai op nationaliteit of zoiets simpels als het exporteren van data naar Excel of wat dan ook. Het is er allemaal niet. Zouden er verplichtingen zijn t.a.v. deze informatie bij de webmasters voor bijv. belastingen, dan zou CCBill een dergelijke voorziening moeten hebben. Niet alleen voor NL of EU webmasters, maar ook voor webmasters uit de States. Die kennen immers ook VAT.

Re: CCbill paysites..... BTW afdragen?????? [Re: olaf] #117825
17-01-2007 14:53
17-01-2007 14:53
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
T
Ted Maton Offline
Sponsor gallerie expert
Ted Maton  Offline
Sponsor gallerie expert
*****
T
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
Quote:

Quote:

In het kort. Ik draag geen BTW af over de afrekeningen CCBill. En dat is al 6 jaar zo. Ik heb dat in het 1e jaar laten uitzoeken door een registeraccountant. Omzet CCBill staat te boek als omzet buitenland, buiten de EU. Tot nu toe probleemloos.




Is lastige materie, maar het is dus niet waar het bedrijf is gevestigd, maar waar de klanten vandaan komen.

Dus betaald iemand via CCbill aan jouw, en komt die persoon uit Nederland, dan is het bedrag wat betaald wordt BTW belast.

Je moet een verschil maken tussen de klanten, niet tussen de betaalopties. Als een Nederlander aan jou 10 euro betaald, dan zit daar ook BTW in. Of dit nu via een CC gebeurd, of via een Bankoverboeking. Die 10 euro is INCL BTW.

Tijdens een controle zal dit snel worden opgemerkt. Mickey, heb je ooit al eens een fiscus controle gehad, als je dit hebt en ze hebben er toen niets van gezegd, dan sta je al heel iets sterker.

Olaf



Dit is inderdaad het juiste antwoord, inderdaad is het wel zo dat in de praktijk de meeste inbellers in dit geval vanuit de USA zullen komen, maar inbellers vanuit Nederland
worden geacht te worden belast met 19% BTW.
Maar dit zal niet veel komen, kijk daarom goed op je overzichten en afrekeningen en geef deze ook door aan je adviseur zodat hij kan zien waar de bedragen zijn verworven.

In de praktijk is dit inderdaad niet altijd makkelijk en goed uit te leggen.

Is overigens ook nog steeds met de belastingdienst een punt van discussie, en kan soms zelfs leiden tot naheffingsaanslagen met boetes.

Als in de praktijk bij controle blijkt dat het grootste gedeelte USA is zal het wel meevallen, maar formeel kan en mag men te bewijzen inbellers uit Nederland via deze betalingsmethodiek aanslaan voor 19 % BTW.

grz.

Ted Maton

Re: CCbill paysites..... BTW afdragen?????? [Re: Ted Maton] #117826
17-01-2007 15:34
17-01-2007 15:34
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 398
Amsterdam
M
Mickey Offline
Sponsor gallerie expert
Mickey  Offline
Sponsor gallerie expert
M
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 398
Amsterdam
Beste Ted,

Even voor de duidelijkheid! We hebben het hier niet over inbellers, we hebben het over creditcardbetalingen. Anders dan met inbellers wordt er ook geen BTW geheven. De hele transactie vindt immers niet plaats in NL of de EU.

Daarnaast is het kijken op overzichten en afrekeningen niet mogelijk. Die zijn er namelijk niet. Betreffende informatie - zoals land herkomst - is slechts op transactie niveau terug te vinden. Maar we hebben het hier bij een beetje paysite wel over duizenden transacties op jaarbasis.

CCBill rekent wekelijks af met de webmasters - maar ook met affiliates - middels een bankcheque in te wisselen bij de bank. Op deze cheque staat slechts beperkt informatie, niet nader gespecificeerd en uitsluitend totalen. In feite niet meer dan een cheque die je gebruikelijk ontvangt als affiliate - ook van vele andere partijen - voor de promotie van sites van derden.

Groet,
Mickey - AmsterdamRubber.com

Re: CCbill paysites..... BTW afdragen?????? [Re: Ted Maton] #117827
17-01-2007 15:35
17-01-2007 15:35
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
T
Ted Maton Offline
Sponsor gallerie expert
Ted Maton  Offline
Sponsor gallerie expert
*****
T
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
Quote:

Quote:

Quote:

In het kort. Ik draag geen BTW af over de afrekeningen CCBill. En dat is al 6 jaar zo. Ik heb dat in het 1e jaar laten uitzoeken door een registeraccountant. Omzet CCBill staat te boek als omzet buitenland, buiten de EU. Tot nu toe probleemloos.




Is lastige materie, maar het is dus niet waar het bedrijf is gevestigd, maar waar de klanten vandaan komen.

Dus betaald iemand via CCbill aan jouw, en komt die persoon uit Nederland, dan is het bedrag wat betaald wordt BTW belast.

Je moet een verschil maken tussen de klanten, niet tussen de betaalopties. Als een Nederlander aan jou 10 euro betaald, dan zit daar ook BTW in. Of dit nu via een CC gebeurd, of via een Bankoverboeking. Die 10 euro is INCL BTW.

Tijdens een controle zal dit snel worden opgemerkt. Mickey, heb je ooit al eens een fiscus controle gehad, als je dit hebt en ze hebben er toen niets van gezegd, dan sta je al heel iets sterker.

Olaf



Dit is inderdaad het juiste antwoord, inderdaad is het wel zo dat in de praktijk de meeste inbellers in dit geval vanuit de USA zullen komen, maar inbellers vanuit Nederland
worden geacht te worden belast met 19% BTW.
Maar dit zal niet veel komen, kijk daarom goed op je overzichten en afrekeningen en geef deze ook door aan je adviseur zodat hij kan zien waar de bedragen zijn verworven.

In de praktijk is dit inderdaad niet altijd makkelijk en goed uit te leggen.

Is overigens ook nog steeds met de belastingdienst een punt van discussie, en kan soms zelfs leiden tot naheffingsaanslagen met boetes.

Als in de praktijk bij controle blijkt dat het grootste gedeelte USA is zal het wel meevallen, maar formeel kan en mag men te bewijzen inbellers uit Nederland via deze betalingsmethodiek aanslaan voor 19 % BTW.

grz.

Ted Maton




Van belang is tevens of dat het maken van omzet via een link nu wel of niet als electronische diensten wordt gezien.

Helaas zijn deze diensten niet specifiek in de lijst van de
electronische diensten genoemd maar naar ons inzien maakt dit wel een goede kans, overigens is ook bij ons een jurist momenteel doende in een casus dit standpunt te verdedigen.

Indien dit electronische diensten voor de BTW zijn dan is de volgende regel van toepassing:De dienst wordt verricht daar waar de afnemer woont of is gevestigd, alleen als de afnemer geen ondernemer is en de aanbieder is gevestigd in de EU dan plaats van dienst waar de aanbieder is gevestigd.

Vervolgens:De afnemer is ondernemer en niet gevestigd is Nederland, en beschikt over een BTW-nummer , dan geen BTW verschuldigd, de dienst is daar waar de afnemer is gevestigd.
De afnemer is geen ondernemer en buiten de EU gevestigd,
in dit geval is de plaats van dienst de afnemer, deze is buiten de EU gevestigd dus geen BTW verschuldigd.
De afnemer is is geen ondernemer en binnen de EU gevestigd,
in dit geval is de plaats van dienst in het land waar de aanbieder woont dus in dit geval Nederland, dus wel BTW verschuldigd (is immers een particulier binnen EU waaraan wordt geleverd)

Momenteel is er een aantal inspecteurs die stellen dat het aanleggen van links en de verdiensten die hier uit voort vloeien inderdaad voor de BTW onder electronische diensten valt terwijl andere weer van mening zijn dat de dienst geheel in Nederland wordt verricht en dus alles m.u.v. buiten EU belast.

Kortom, er is dus geen eenduidig beleid en dat geeft in de praktijk momenteel in sommigen gevallen problemen, haal je voor een groot deel je omzet uit de USA en buiten EU (dus ook echt inbellers vanuit hier) dan heb je weinig met de BTW van doen, heb je echter dus ook inbellers vanuit de EU en Nederland en zijn deze aan te merken als particulier dan
is dit dus BTW belast !!

Grz.

Ted Maton

Re: CCbill paysites..... BTW afdragen?????? [Re: Mickey] #117828
17-01-2007 15:59
17-01-2007 15:59
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
T
Ted Maton Offline
Sponsor gallerie expert
Ted Maton  Offline
Sponsor gallerie expert
*****
T
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
Quote:

Beste Ted,

Even voor de duidelijkheid! We hebben het hier niet over inbellers, we hebben het over creditcardbetalingen. Anders dan met inbellers wordt er ook geen BTW geheven. De hele transactie vindt immers niet plaats in NL of de EU.

Daarnaast is het kijken op overzichten en afrekeningen niet mogelijk. Die zijn er namelijk niet. Betreffende informatie - zoals land herkomst - is slechts op transactie niveau terug te vinden. Maar we hebben het hier bij een beetje paysite wel over duizenden transacties op jaarbasis.

CCBill rekent wekelijks af met de webmasters - maar ook met affiliates - middels een bankcheque in te wisselen bij de bank. Op deze cheque staat slechts beperkt informatie, niet nader gespecificeerd en uitsluitend totalen. In feite niet meer dan een cheque die je gebruikelijk ontvangt als affiliate - ook van vele andere partijen - voor de promotie van sites van derden.

Groet,
Mickey - AmsterdamRubber.com




Hallo Mickey, het is mij duidelijk, wij kennen het gegeven,
ook bij een aantal clienten is er uitsluitend een cheque of betaling via e-passporte, wij vragen altijd om statistieken of afrekeningen waaruit blijkt hoe de uitbetaling/omzet tot stand is gekomen maar veelal is deze onduidelijk of zelfs in zijn geheel niet te begrijpen.
Wel is van belang dat er gegevens zijn want de belastingdienst hanteert nu eenmaal het begrip omgekeerde bewijslast, maar ik geef toe het is heel moeilijk te zien waar de client is gevestigd, bovendien kun je met een creditcard over de gehele wereld diensten afrekenen maar ook overal te wereld, m.a.w. een Nederlander kan ook in het buitenland met een nederlandse kaart een dienst afnemen,van belang is dus het land vanwaar uit wordt ingebeld, als dat niet duidelijk is dan wordt erg gelukkig veelal gekozen voor een z.g. praktische oplossing, dus 95% of meer zal wel USA of buiten EU zijn, helaas is niet elke inspecteur hier toe bereid.

Ted Maton

Re: CCbill paysites..... BTW afdragen?????? [Re: Ted Maton] #117829
17-01-2007 16:21
17-01-2007 16:21
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 398
Amsterdam
M
Mickey Offline
Sponsor gallerie expert
Mickey  Offline
Sponsor gallerie expert
M
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 398
Amsterdam
Ok? Ted, thanks voor de toelichting. Ik denk dat we hier mee kunnen leven.

Opmerkelijk is dat hier al jaren over wordt gediscussieerd, ook op de internationale forums, maar dat er ook in Nederland hierover nog steeds geen duidelijkheid of jurisprudentie bestaat. Ik heb ook nog nimmer gehoord van een paysite die ernstig in de problemen is gekomen door een controle of naheffing, terwijl in de praktijk nagenoeg geen of weinig BTW over cheques uit het buitenland afgedragen wordt.

Re: CCbill paysites..... BTW afdragen?????? [Re: Mickey] #117830
17-01-2007 17:09
17-01-2007 17:09
Geregistreerd: Apr 2006
Berichten: 193
Enschede
olaf Offline
De zandvoortse content schieter
olaf  Offline
De zandvoortse content schieter
***
Geregistreerd: Apr 2006
Berichten: 193
Enschede
Quote:

Ok? Ted, thanks voor de toelichting. Ik denk dat we hier mee kunnen leven.

Opmerkelijk is dat hier al jaren over wordt gediscussieerd, ook op de internationale forums, maar dat er ook in Nederland hierover nog steeds geen duidelijkheid of jurisprudentie bestaat. Ik heb ook nog nimmer gehoord van een paysite die ernstig in de problemen is gekomen door een controle of naheffing




Of je hoort het niet, hang je niet snel aan de grote klok dit soort dingen... daarnaast wordt de fiscus nu pas wakker eigenlijk.

Wij hebben al jaren contact met de fiscus, 1 ding kan ik vertellen. Iets op papier van hun krijgen over hoe het moet, bijna onmogelijk. Ik heb ze dit vorige week vrijdag gevraagd, morgen maar eens vragen of ze het antwoord weten.

Olaf

Laatst bewerkt door olaf; 17-01-2007 17:14.
Re: CCbill paysites..... BTW afdragen?????? [Re: Mickey] #117831
18-01-2007 10:34
18-01-2007 10:34
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
T
Ted Maton Offline
Sponsor gallerie expert
Ted Maton  Offline
Sponsor gallerie expert
*****
T
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
Quote:

Ok? Ted, thanks voor de toelichting. Ik denk dat we hier mee kunnen leven.

Opmerkelijk is dat hier al jaren over wordt gediscussieerd, ook op de internationale forums, maar dat er ook in Nederland hierover nog steeds geen duidelijkheid of jurisprudentie bestaat. Ik heb ook nog nimmer gehoord van een paysite die ernstig in de problemen is gekomen door een controle of naheffing, terwijl in de praktijk nagenoeg geen of weinig BTW over cheques uit het buitenland afgedragen wordt.




Dit probleem speelt eigenlijk nu pas, de fiscus loopt nu eenmaal een tijdje achter met het toetsen van nieuwe ontwikkelingen, en niet iedereen laat aan de "buitenwereld" weten dat er problemen of naheffingen van de belastingdienst zijn.
Het is momenteel een discussiepunt, ook tussen sommigen inspecteurs, dus dit verhaal is nog niet ten einde !!!

Daarnaast is het ook nog verwarrend dat in europees verband er door de lidstaten zoals Belgie en Duitsland ten aanzien van de BTW voor e-commerce en electronische diensten weer andere regels gelden dat in Nederland.

Grz.

Ted

Re: CCbill paysites..... BTW afdragen?????? [Re: olaf] #117832
18-01-2007 10:45
18-01-2007 10:45
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
T
Ted Maton Offline
Sponsor gallerie expert
Ted Maton  Offline
Sponsor gallerie expert
*****
T
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
Quote:

Quote:

Ok? Ted, thanks voor de toelichting. Ik denk dat we hier mee kunnen leven.

Opmerkelijk is dat hier al jaren over wordt gediscussieerd, ook op de internationale forums, maar dat er ook in Nederland hierover nog steeds geen duidelijkheid of jurisprudentie bestaat. Ik heb ook nog nimmer gehoord van een paysite die ernstig in de problemen is gekomen door een controle of naheffing




Of je hoort het niet, hang je niet snel aan de grote klok dit soort dingen... daarnaast wordt de fiscus nu pas wakker eigenlijk.

Wij hebben al jaren contact met de fiscus, 1 ding kan ik vertellen. Iets op papier van hun krijgen over hoe het moet, bijna onmogelijk. Ik heb ze dit vorige week vrijdag gevraagd, morgen maar eens vragen of ze het antwoord weten.

Olaf




Beste Olaf, dat klopt inderdaad, een standpunt op papier zetten daar is de belastingdienst heel voorzichtig mee, zeer zeker als het een nieuwe ontwikkeling is of er nog (voor de belastingdienst dan) onduidelijke zaken zijn.

Wij hebben een soortgelijke ervaring van de VAR voor de camgirls, inmiddels zijn wij eindelijk zover, na de nodige gesprekken en bezwaarschriften dat er nu toch in een aantal gevallen een VAR-WOU voor de camgirls worden verstrekt.
Daarnaast hebben wij een landelijke coordinator toegewezen gekregen bij de belastingdienst waar wij alle VAR-verklaringen welke volgens ons WUO moeten zijn en geen ROW
met een bezwaarschrift en uitgebreid dossier aan doen toekomen.
Dit om te voorkomen dat wij elke keer weer aan een andere inspecteur in het land weer het verhaal moeten toelichten en verdedigen.
Het heeft ons flink wat tijd, bloed, zweet en tranen gekost om zo ver te komen, maar uiteindelijk blijkt het dus wel mogelijk te zijn om in een aantal gevallen een VAR-WUO te verkrijgen voor de canmgirls en werkt de belastingdienst nu ook mee om de zaak landelijk centraal op de rit te krijgen

Maar ik geef toe, verdiensten via internet blijft voor de belastingdienst een nieuw en moeilijk in te delen begrip.

grz.

Ted Maton

Re: CCbill paysites..... BTW afdragen?????? [Re: Ted Maton] #117833
18-01-2007 15:02
18-01-2007 15:02
Geregistreerd: Apr 2006
Berichten: 193
Enschede
olaf Offline
De zandvoortse content schieter
olaf  Offline
De zandvoortse content schieter
***
Geregistreerd: Apr 2006
Berichten: 193
Enschede
Okay, case voorgelegd, en antwoord.

Indien de dienst binnen Nederland plaats vind, maakt de betaalmethode (CCBill, bank, Ideal, Paypall, via een dwergje op de fiets) Niet uit.

Is het een persoon BUITEN de EU, dan is het bedrag ZONDER btw. Dan moet je dus wel zeker weten dat deze persoon van buiten de EU komt.

Is het een persoon BINNEN de EU, dan is het belast met de OB uit het land van de dienstverlener. Dus altijd 19%. Dit moet je dus ook gewoon afdragen.

Voor meer informatie heb ik een document online gezet, wat deze uitspraak bevestigd.

https://payments.cashmaster.nl/sections/documents/fiscaal/wel_geen_btw_cc_transacties.pdf

Hoe met een controle -> Alles is BTW belast, als jij dat niet vind, mag je het aantonen. Eventueel kunnen gegevens bij de PSP (payment service provider) worden opgevraagd.

Dit is dus de reden waarom wij met let's pay puur het afgerekende bedrag doorbetalen en ons niet bezighouden met de eventuele BTW (dit kan ook niet)

Re: CCbill paysites..... BTW afdragen?????? [Re: olaf] #117834
27-01-2007 11:41
27-01-2007 11:41
Geregistreerd: Dec 2002
Berichten: 1,414
adultcontent.nl
N
NoTime Offline
Rijp voor www.Jellinek.nl
NoTime  Offline
Rijp voor www.Jellinek.nl
*
N
Geregistreerd: Dec 2002
Berichten: 1,414
adultcontent.nl
er is tevens nog een verschil tussen fysieke goederen leveren en digitale diensten in dit hele verband.

ook kan een Nederlander in Canada bestellen met een NL creditcard want hij werkt daar bijvoorbeeld een jaar (in welk land zit de klant dan?).

de btw binnen de EU zou per land eigenlijk ook apart afgedragen moeten worden maar dat is veel te kostbaar en te ingewikkeld.

Internet brengt het probleem met zich mee voor de fiscus dat ze het eigenlijk zelf niet zo goed weten. Alle grenzen zijn vervaagd en transacties moeilijk controleerbaar.

Ik heb het mijn accountant een keer laten uitzoeken en overleggen met de fiscus. Geintje koste 1500 euro maar van het resultaat wordt je niet blij; nog gecompliceerder dan verwacht. Dus ik draag lekker over alles btw af in NL en laat ze er lekker blij mee zijn want ik kan geen boekhouding en btw aangifte opzetten voor 54 europese landen apart per maand naast de BUITEN de EU boekhouding en dan weer gesplits in DIGITALE diensten en GOEDEREN waarbij elke jaar ook weer eens de wetgeving veranderd.
Ik vind het wel best zo. Heeft de regering ook weer centjes om mijn oma pensioen uit te betalen


as long as sex sells I'll be here

Aangeroepen in 0.040 seconden waarvan 15.000 seconden totaal zijn gebruikt voor het aanroepen van 0.0082 queries. 3.3153