Vorige topic
Volgende topic
Print Onderwerp
Bijverdiensten en particulieren btw #108125
30-08-2006 02:11
30-08-2006 02:11
Geregistreerd: Apr 2006
Berichten: 196
NL
bingo Offline OP
De zandvoortse content schieter
bingo  Offline OP
De zandvoortse content schieter
*
Geregistreerd: Apr 2006
Berichten: 196
NL
Al 2 jaar geef ik mijn bijverdiensten op bij de BD als "Opbrengsten uit overige werkzaamheden". (Info)
Voor de duidelijkheid, ik heb dus geen bedrijf.

Maargoed, nu lees ik dit bij het camz.nl programma:
"Bedrijven krijgen het bedrag inclusief btw uitbetaald, particulieren het bedrag exclusief btw (de btw wordt door ons verlegd aan de belasting)."

Dat betekent dat over mijn inkomsten 2x belasting wordt betaald toch? Door camz en door mij? Lijkt me teveel...


Nog een tweede vraag: de uitbetaling van de maand inkomsten komen meestal 1 ? 2 maanden later. Wanneer is de boekdatum van deze inkomsten, op het moment dat je het geld op je bankrekening hebt, of aan het einde van elke maand?

Re: Bijverdiensten en particulieren btw [Re: bingo] #108126
30-08-2006 07:45
30-08-2006 07:45
Geregistreerd: Apr 2005
Berichten: 1,374
Netherlands
SwitchView Offline
Rijp voor www.Jellinek.nl
SwitchView  Offline
Rijp voor www.Jellinek.nl
*
Geregistreerd: Apr 2005
Berichten: 1,374
Netherlands
Voor die BTW meuk moet je maar eens hier kijken
http://www.adultwebmaster.nl/ubbt/showflat.php?Cat=0&Number=22778066&an=0&page=0#Post22778066

Dat was een vraagje van moi...

Op je 2e vraag kan ik je geen antwoord geven.

Re: Bijverdiensten en particulieren btw [Re: SwitchView] #108127
30-08-2006 07:54
30-08-2006 07:54
Geregistreerd: Mar 2006
Berichten: 838
Haarlem
Sextekort Offline
Sextekort  Offline
**
Geregistreerd: Mar 2006
Berichten: 838
Haarlem
Factuurdatum is boekdatum. En de omzetbelasting wordt voor je afgedragen, alleen moet je die opgeven, en hier betaal je inkomstenbelasting over.

Re: Bijverdiensten en particulieren btw [Re: bingo] #108128
30-08-2006 10:44
30-08-2006 10:44
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
T
Ted Maton Offline
Sponsor gallerie expert
Ted Maton  Offline
Sponsor gallerie expert
*****
T
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
Terzake deze vraagstelling zijn een paar zaken van belang:

1:ten eerste is van belang ofdat er aan je wel of geen BTW-nummer is uitgereikt. (ook inzake bijverdieners of te wel overige resultaatgenieters kan er door de belastingdienst een BTW-nummer worden uitgereikt, dit wil overigens niet zeggen dat je ondernemer bent, je komt al heel snel in aanmerking voor een BTW-nummer maar om voor de inkomstenbelasting als ondernemer te worden gezien zijn er andere criteria van toepassing)
Indien je dus een BTW-nummer hebt uitgereikt gekregen zul je dus zelf (of je adviseur/boekhouder) aangiftes opmaken.
In de administratie maak je altijd onderscheid tussen omzetten uitbetaald met BTW en b.v. BTW al afgedragen (zoals hier het geval) of b.v. omzet EU of buiten EU.
Bij de verwerking van de administratie door de adviseur zal deze (aan de hand van de creditnotas inzake de uitbetaling die je natuurlijk bij de administratie hebt bijgevoegd) de juiste omzetrekening toepassen en dus ook in de BTW-administratie dit verwerken.
Je hoeft dan dus niet bang te zijn voor het feit dat je mogelijk twee keer OB/BTW betaald over een creditnota waar deze al is afgedragen door de uitbetalende partij.

2:Heb je geen BTW-nummer dan worden al je omzetten en kosten zonder BTW verwerkt en kun je dus het bovenstaande verhaal vergeten.
In dit geval kan het overigens nog wel eens voorkomen indien de belastingdienst bemerkt dat er toch een redelijke omzet op jaarbassis is dan men alsnog tot uitreiking van een BTW-nummer overgaat.

3:Wat betreft de ontvangst en vastlegging van de betalingen.

In de praktijk zullen je bankafschriften worden verwerkt in een boekhoudpakket door je adviseur (of mogelijk dat je dit zelf doet), de ontvangst wordt dus pas geboekt op het moment dat de betaling op de bank is ontvangen.
Alleen aan het einde van het jaar dan dien je rekening te houden met de fakturen welke b.v. betrekking hebben op november en december en pas in januari van het jaar erop worden uitbetaald.
Deze fakturen dienen wel te worden toegerekend aan het jaar waarin de omzet is gemaakt.
Je adviseur weet hoe hier mee om te gaan, doe je het zelf dan zul je deze door middel van een zg. VJP of memoriaal post alsnog aan het "oude"jaar moeten toevoegen.

Hoop dat hiermee je vragen zijn beantwoord, zoniet dan hoor ik het graag.


Succes.

grz.

Ted Maton

Re: Bijverdiensten en particulieren btw [Re: Ted Maton] #108129
30-08-2006 12:14
30-08-2006 12:14
Geregistreerd: Dec 2003
Berichten: 3,767
@work
A
awm_rich Offline
Rijp voor www.Jellinek.nl
awm_rich  Offline
Rijp voor www.Jellinek.nl
*
A
Geregistreerd: Dec 2003
Berichten: 3,767
@work
Quote:


In de praktijk zullen je bankafschriften worden verwerkt in een boekhoudpakket door je adviseur (of mogelijk dat je dit zelf doet), de ontvangst wordt dus pas geboekt op het moment dat de betaling op de bank is ontvangen.
Alleen aan het einde van het jaar dan dien je rekening te houden met de fakturen welke b.v. betrekking hebben op november en december en pas in januari van het jaar erop worden uitbetaald.
Deze fakturen dienen wel te worden toegerekend aan het jaar waarin de omzet is gemaakt.
Je adviseur weet hoe hier mee om te gaan, doe je het zelf dan zul je deze door middel van een zg. VJP of memoriaal post alsnog aan het "oude"jaar moeten toevoegen.





Wij hanteren de datum van de factuur, wat ook 'niet fout' is. Zou dit niet makkelijker zijn om aan te houden?

Re: Bijverdiensten en particulieren btw [Re: awm_rich] #108130
30-08-2006 12:59
30-08-2006 12:59
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
T
Ted Maton Offline
Sponsor gallerie expert
Ted Maton  Offline
Sponsor gallerie expert
*****
T
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
Rich, dat is geen probleem, alleen dienen wij dan voor de klant seperaat een debiteuren administratie in te voeren.
Dit kost tijd en dus geld, veelal heeft de belastingdienst met name bij de kleinere bedrijven geen moeite mee als de verkoop pas wordt geboekt als de ontvangst binnen is.
Als je maar aan het einde van het jaar rekening houd met de nog te ontvangen fakturen (deze worden dan veelal wel als nog te ontvangen debiteuren opgenomen, vermits de faktuur is opgemaakt in het oude jaar i.v.m. de BTW-administratie)
Indien de faktuur van december b.v. pas wordt opgemaakt in het nieuwe jaar dan wordt er voor de inkomstenbelasting een reserve in de administratie opgenomen welke b.v. genoemd wordt "nog te ontvangen bedragen/OHW".
Maar jou manier van boeken is zeker niet verkeerd alleen zul je dus waarschijnlijk dan ook een debiteurenadministratie voeren.

met vr.gr.

Ted.

Re: Bijverdiensten en particulieren btw [Re: Ted Maton] #108131
30-08-2006 18:07
30-08-2006 18:07
Geregistreerd: Apr 2006
Berichten: 196
NL
bingo Offline OP
De zandvoortse content schieter
bingo  Offline OP
De zandvoortse content schieter
*
Geregistreerd: Apr 2006
Berichten: 196
NL
Bedankt voor de uitleg Ted, het maakt een hoop duidelijk maar geeft mij ook nieuwe vragen:

- Vanaf welke omzet zal de BD mij een BTW-nummer geven?
- Vanaf welke omzet is het verstandig een bedrijf te beginnen? En dan, wat voor: een eenmanszaak? (Ik werk alleen)

Re: Bijverdiensten en particulieren btw [Re: bingo] #108132
31-08-2006 08:42
31-08-2006 08:42
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
T
Ted Maton Offline
Sponsor gallerie expert
Ted Maton  Offline
Sponsor gallerie expert
*****
T
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
Quote:

Bedankt voor de uitleg Ted, het maakt een hoop duidelijk maar geeft mij ook nieuwe vragen:

- Vanaf welke omzet zal de BD mij een BTW-nummer geven?
- Vanaf welke omzet is het verstandig een bedrijf te beginnen? En dan, wat voor: een eenmanszaak? (Ik werk alleen)




Okay, vraag 1:

Veelal zal de belastingdienst zich laten leiden door de omzetbedragen en kosten in relatie tot de winst.
Je ziet in de praktijk dat bij een winst van meer dan 10.000 euro op jaarbasis er door de inspectie een overweging wordt gemaakt om alsnog eventueel een BTW-nummer
uit te reiken.
Mocht dit gebeuren dan hoef je hier omtrent geen zorgen te maken dat je hier extra belasting gaat betalen.
Je zult dan inderdaad mogelijk BTW elke drie maanden moeten gaan afdragen, maar mocht de belastingdienst een BTW-nummer aan je uitreiken dan stel je ook de uitbetalende partij hiervan op de hoogte.
Deze zal dan (indien in Nederland gevestigd) ook je uitbetalingen van de creditnota's verhogen met de BTW.
Diezelfde BTW zul je dan vervolgens (onder aftrek van de BTW die aan je in rekening is gebracht op je kostenfakturen)
op de kwartaalaangifte afdragen aan de belastingdienst.

2:Voor de inkomstenbelasting is het altijd de vraag is hier sprake van een ondernemer, of een overige resultaatgenieter.
In aanvang maakt het niets uit, zowel de ondernemer als de overige resultaatgenieter mogen beiden hun zakelijke kosten aftrekken.
Het verschil ziet hem vooral in het feit dat een ondernemer ook ondermeer recht heeft op aftrek van de zg. zelfstandige aftrek en eventueel startersaftrek.
Om als ondernemer door de belastingdienst te worden aangemerkt zijn er een aantal aparte eisen van toepassing.
Zoals, investeringen doen, ondernemersrisico lopen, adverteren etc. etc.
Een van de belangrijkste is echter het zg. uren criterium.
Dit schrijft voor dat je op jaarbasis minimaal 1225 uur aan je onderneming moet besteden (is dus circa 25 uur per week)
Dit wordt op jaarbasis niet herrekend, indien je dus b.v. op 01-07-2006 met je onderneming bent begonnen blijft de eis van 1225 uur overeind en dien je dus vanaf deze datum ca 50 uur per week in je onderneming te besteden.
Veelal geven wij starters altijd het advies om de gemaakte uren te verantwoorden in een agenda of spreadsheet (wel natuurlijk met datum, aanvangs en eindtijd en omschrijving werkzaamheden)
Veel bijverdieners kunnen met name aan dit uren-criterium niet voldoen en blijven dus fiscaal overige
resultaatgenieters (veelal heeft men een baan in loondienst
naast de bijverdiensten)
Er zijn nog een aantal eisen en factoren die een rol meespelen, veelal beoordelen wij per casus/client wat de mogelijkheden zijn aan de hand van de actuele situatie.
De een zal zonder problemen voldoen aan het ondernemerschap, bij andere is het twijfel, en weer andere zijn echt bijverdieners.
Mocht je een indicatie omtrent je eigen situatie willen dan kun je mij altijd vrijblijvend bellen, dat is geen probleem.

Grz.


Ted.


Aangeroepen in 0.018 seconden waarvan 15.000 seconden totaal zijn gebruikt voor het aanroepen van 0.0038 queries. 3.1094