Vorige topic
Volgende topic
Print Onderwerp
Vof jaarekening. #98094
31-10-2003 18:15
31-10-2003 18:15
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 2,132
Utrecht
M
Manie Offline OP
Rijp voor www.Jellinek.nl
Manie  Offline OP
Rijp voor www.Jellinek.nl
*
M
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 2,132
Utrecht
Deze moet je altijd jaarlijks naar de belastingdient opsturen met je inkomsten belasting.

Iemand enig idee of deze wettelijk verplicht door een boekhouder dient opgesteld te worden?

En zo nee, waar die aan moet voldoen?

Re: Vof jaarekening. #98095
31-10-2003 18:23
31-10-2003 18:23
Geregistreerd: Sep 2002
Berichten: 1,840
Gouda
QCC-Rene Offline
QCC-Rene  Offline
***
Geregistreerd: Sep 2002
Berichten: 1,840
Gouda
kan je ook aan mij vragen dan had je hier niet te hoeven posten. :meppen:

Re: Vof jaarekening. #98096
31-10-2003 19:44
31-10-2003 19:44
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
T
Ted Maton Offline
Sponsor gallerie expert
Ted Maton  Offline
Sponsor gallerie expert
*****
T
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
Waarschijnlijk bedoel je de bijlages oftewel de balans & verliesrekening van het bedrijf.Hoewel er ondernemers zijn welke zelf over voldoende kennis beschikken om deze taak uit te voeren is het over het algemeen verstandig dit door een deskundige te laten verzorgen.Temeer daar hier naar ik begrijp sprake is van een V.O.F en er dus fiscaal aan een aantal voorwaardens dient te worden voldaan om door de BD inderdaad als V.O.F. te worden aangemerkt.Het b.v. inschrijven bij de KVK als V.O.F is niet voldoende voor de BD om inderdaad als V.O.F. te worden aangemerkt.Bovendien komen er bij het opstellen van de zg. jaarrekening ook nog andere zaken aan de orde, zoals de eventuele BTW verplichtingen en ofdat de BTW wel aansluit aan het einde van het jaar, zijn er investeringen gedaan, en zoja kom je in aanmerking voor investeringsaftrek etc. etc.
Uit je vraag is mij niet duidelijk ofdat de administratie al verwerkt is, m.a.w. is er al een overzicht van de omzetten en kosten en wel dusdanig dat een eventuele adviseur (of misschien een goede kennis met kennis van zaken) op basis hiervan een jaarrekening kan opstellen.

Mocht je vragen hebben dan kun je altijd vrijblijvend kontakt met me opnemen.

Gr..

Ted

Re: Vof jaarekening. #98097
01-11-2003 10:12
01-11-2003 10:12
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 2,132
Utrecht
M
Manie Offline OP
Rijp voor www.Jellinek.nl
Manie  Offline OP
Rijp voor www.Jellinek.nl
*
M
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 2,132
Utrecht
Nou Ted, het zit zo
Ik heb dus 3 jaar lang een boekhouder gehad die het voor nop deed, het bedrijfje doe ik samen met mijn buurjongen en is meer als legaal hobbieisme voor onze webdesign praktijken.

De hoogvliet dagen hebben we helaas gehad.
En het aantal transacties op jaar basis voor de zaak (proberen we zo minimaal mogelijk te houden in t kader van bonnen/transacties) zijn er 30 tot 50.

Serieus geen ene donder dus.

Wat je zegt, of zon bedrijf in de ogen van de belastingdienst dan bestaansrecht heeft weet ik ook niet precies. Maar we betalen waz premie en ikzelf zit er door in het ziekenfonds, dus vind het niet verkeerd

Maar de balans winst/verlies rekening wordt gemaakt en opgeleverd in de jaarrekening (het document waarin je je bedrijfsvoering toelicht)

en deze moet gemaakt worden aan de hand van je administratie door je boekhouder?
(Ik weet dat er veel bij komt kijken als afschrijvingen en eigen vermogen) om je jaar rekenining passend te maken. Maar ik vroeg me dus af, als er software voor is, en die zou ik gebruiken voor mn administratie, en aan de hand daarvan maakt die een jaarrekening.

Mag dit dan?

Re: Vof jaarekening. #98098
01-11-2003 14:12
01-11-2003 14:12
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 9
Holland
JustArt Offline
JustArt  Offline
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 9
Holland
Op zich ben je als vennoot in een VOF niet verplicht om je jaarrekening door een accountant of boekhouder op te laten stellen. Ik zou het je echter wel aanraden, denk alleen al aan het in kaart brengen van priv?-opnamen en stortingen maar ook een stukje externe deskundigheid over diverse waarderingsregels e.d. Daarnaast is de BTW altijd een heikel punt waarvan ik zou zeggen om toch een externe deskundige in de hand te nemen. Het heeft elk jaar natuurlijk wel z'n prijskaartje maar het voorkomt je ellende en je weet zeker dat het door iemand gebeurt voor wie het dagelijkse praktijk is.

Mocht je het zelf doen dan zijn natuurlijk de standaard jaarstukken van de Belastingdienst een goed uitgangspunt.

Een nadeel wat wel opspeelt is dat ik altijd "een accountant om de hoek" zou willen hebben. Deze zgn. "accountant om de hoek" accepteren heel vaak deze business niet of niet tegen normaal tarief. Dus in zoverre wordt het dan weer moeilijk.

Re: Vof jaarekening. #98099
02-11-2003 02:33
02-11-2003 02:33
Geregistreerd: Aug 2002
Berichten: 1,390
Maassluis
PEET Offline
Met dank aan M@RSid voor zn lease avatar!
PEET  Offline
Met dank aan M@RSid voor zn lease avatar!
Geregistreerd: Aug 2002
Berichten: 1,390
Maassluis
Opgelost :toppie:

Re: Vof jaarekening. #98100
02-11-2003 20:26
02-11-2003 20:26
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 2,132
Utrecht
M
Manie Offline OP
Rijp voor www.Jellinek.nl
Manie  Offline OP
Rijp voor www.Jellinek.nl
*
M
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 2,132
Utrecht
Peet opgelost?

Re: Vof jaarekening. #98101
05-11-2003 20:14
05-11-2003 20:14
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
T
Ted Maton Offline
Sponsor gallerie expert
Ted Maton  Offline
Sponsor gallerie expert
*****
T
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
Beste Manie, tja, natuurlijk is er software op de markt, maar veelal komt hier een verlies en winstrekening uit rollen, helaas ben je er dan voor de jaarstukken nog niet. Hier is het met name dat er de kennis van een adviseur vereist is.
Immers hij moet aan de hand van de verlies en winstrekening een jaarrekening samenstellen, en hiervoor dient hij een aantal handelingen uit te voeren zoals aansluiting BTW rekeningen met aangiftes, afschrijvingen etc, etc,.Vervolgens moet dit in de fiscale aangifte worden verwerkt (je aangiftebiljet aan het einde van het jaar dus) waar in hij dan ook weer aan de hand van de uitgewerkte verlies en winstrekening dient te beoordelen ofdat er recht bestaat op b.v. zelfstandigen aftrek, ofdat er WAZ en ZF premie dient te worden betaald, heb je naast deze inkomsten ook nog andere inkomsten uit b.v. dienstbetrekking dan moet dit ook nog worden verwerkt in de jaaraangifte.
Dus m.a.w. met het aanschaffen van software alleen ben je er niet omdat je hier uitsluitend de bedrijfsadministratie in verwerkt.
Misschien is het beter om de boekhouder die het eerst voor nop deed tegen betaling toch de jaarstukken te laten opmaken.
Dat lijkt mij zeer raadzaam, temeer daar je aan geeft dat er WAZ premie wordt betaald,er is een vrijstelling voor de WAZ onder bepaalde voorwaarden wat betekent dat je over de eerste 13159,00 euro niets verschuldigd bent.
Waarschijnlijk is er sprake van een voorlopige aanslag, bij verwerking van jaarstukken zou wel eens kunnen blijken dat je dit niet schuldig bent en dus weer retour ontvangt.
Voor de ZF zou het wel eens kunnen zijn dat de belastingdienst beslist dat er geen sprake is van ondernemerschap en dus de verklaring wordt herroepen, dus geen ZF schuldig.
Let op de BD is niet te snel, soms doen ze dit pas na een aantal jaar waar wel met terugwerkende kracht, maar ja zonder jaaraangifte weten ze niets en volgens er dus geen korrekties..

Probeer je vorige adviseur te benaderen, dat lijkt mij het best...

Succes

Ted

Re: Vof jaarekening. #98102
05-11-2003 20:23
05-11-2003 20:23
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
T
Ted Maton Offline
Sponsor gallerie expert
Ted Maton  Offline
Sponsor gallerie expert
*****
T
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
Beste JustArt, inderdaad zijn veel van mijn "collega's"niet gecharmeerd van de adultbranche, naar ons inziens te onrechte,bij ons zijn ze van harte welkom, Tja, het vooroordeel zullen we maar stellen...

gr..

Ted Maton

Re: Vof jaarekening. #98103
06-11-2003 18:59
06-11-2003 18:59
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 9
Holland
JustArt Offline
JustArt  Offline
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 9
Holland
Inderdaad, maar ze zijn natuurlijk bang dat wanneer het uitlekt een aantal klanten weg gaat lopen.
Mijn baas zou er ook niet aan beginnen, terwijl er volgens mij best wel wat cash valt te halen


Aangeroepen in 0.022 seconden waarvan 15.000 seconden totaal zijn gebruikt voor het aanroepen van 0.0048 queries. 3.1224