Vorige topic
Volgende topic
Print Onderwerp
Voorkomen van negatieve cashflow door wanbetaling #186271
06-03-2012 20:16
06-03-2012 20:16
Geregistreerd: Apr 2007
Berichten: 63
Rotterdam
R
RGJ Offline OP
Ik gebruik wehkamp content!
RGJ  Offline OP
Ik gebruik wehkamp content!
R
Geregistreerd: Apr 2007
Berichten: 63
Rotterdam
Even naar aanleiding van http://adultwebmaster.nl/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=183684&page=16 een los topic aangemaakt.

Mijn punt daarin is het volgende. Ik draag BTW af en wanneer een sponsor niet betaalt, schiet ik dus effectief de BTW voor. Naast het missen van de inkomsten heb ik dus een negatieve cashflow. Als de sponsor uiteindelijk een keertje betaalt dan wordt die cashflow niet gecompenseerd.

De tegenwerpingen die er genoemd zijn in het bovengenoemde topic waren:

1) gebruik het kasstelsel voor je BTW

Mijns inziens is dit (in ieder geval in mijn situatie) niet toegestaan. Het kasstelsel is bedoeld voor bedrijven die diensten aan consumenten leveren. Veelal betreft het hier ook nog beroepen waar je contant betaalt en geen kassa bij je hebt, zoals glazenwasser, marktkoopman of rijinstructeur.

http://www.uwadministratiekangoedkoper.nl/belastingen/omzetbelasting/kasstelsel-factuurstelsel.htm


2) draag je BTW gewoon af op datum waarop het geld op je rekening komt en trek het in de aangifte van het vierde kwartaal recht.

Dat zou kunnen (mits het inkomsten vanuit NL zijn en ze redelijk stabiel zijn). Maar in het geval van een erg laat betalende sponsor lost het niets op. Want je moet dan toch aan het eind van het jaar die nog niet afgedragen maar wel gefactureerde BTW in je rechttrek actie meenemen. Dus misschien stel je je cash flow issues een beetje uit, maar je neemt ze niet weg. Pas als de sponsor failliet gaat ("wanneer zeker is dat de factuur niet betaald gaat worden") kan je je BTW terugvragen.

Zie ook http://financieel.infonu.nl/administratie/32093-btw-terugvragen-als-klant-niet-betaalt.html

Re: Voorkomen van negatieve cashflow door wanbetaling [Re: RGJ] #186273
06-03-2012 20:45
06-03-2012 20:45
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 1,984
Zuid-Amerika
_
_Schalks_ Offline
webster meeting
_Schalks_  Offline
webster meeting
***
_
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 1,984
Zuid-Amerika
Ter aanvulling, de reactie van Ted Maton, van www.erotiekbelastingen.nl in een ouder topic over het afdragen van BTW:

http://adultwebmaster.nl/forums/ubbthrea...&Main=10085


"In de praktijk worden bij de promoters en de cammers de omzetten in de administratie verwerkt op het moment dat deze op de bank zijn bijgeschreven.
Normaal zou je bij het hanteren van het faktuurstelsel inderdaad op datum van de faktuur moeten verwerken,omdat echter veel ondernemers op kwartaalaangifte voor de OB staan geeft het boeken van de omzetten op datum van binnenkomst op de bank geen grote verschillen over een kwartaalperiode.
Wel wordt aan het einde van het jaar gekeken ofdat er nog fakturen moeten worden opgenomen welke met een faktuurdatum nog in het oude jaar zijn opgemaakt."

Mijn opmerking, je kan altijd suppletie omzetbelasting indienen, dit kan nog wel 2 jaar na dato. Kun je extra afdragen of terugkrijgen. Of je kan gewoon uitstel aanvragen, hoef je je boekhouding pas eind van het jaar in orde te hebben in plaats van april.

Laatst bewerkt door _Schalks_; 06-03-2012 20:46.
Re: Voorkomen van negatieve cashflow door wanbetaling [Re: _Schalks_] #186275
06-03-2012 21:35
06-03-2012 21:35
Geregistreerd: Apr 2007
Berichten: 63
Rotterdam
R
RGJ Offline OP
Ik gebruik wehkamp content!
RGJ  Offline OP
Ik gebruik wehkamp content!
R
Geregistreerd: Apr 2007
Berichten: 63
Rotterdam
Origineel bericht van: _Schalks_
Of je kan gewoon uitstel aanvragen, hoef je je boekhouding pas eind van het jaar in orde te hebben in plaats van april.
Dat heeft niets met omzetbelasting te maken, maar met inkomstenbelasting.

Origineel bericht van: _Schalks_
geeft het boeken van de omzetten op datum van binnenkomst op de bank geen grote verschillen over een kwartaalperiode
Wel als er sprake is van wanbetaling of veel te late betaling.

Laatst bewerkt door RGJ; 06-03-2012 21:36.
Re: Voorkomen van negatieve cashflow door wanbetaling [Re: RGJ] #186277
06-03-2012 22:03
06-03-2012 22:03
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 1,984
Zuid-Amerika
_
_Schalks_ Offline
webster meeting
_Schalks_  Offline
webster meeting
***
_
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 1,984
Zuid-Amerika
Origineel bericht van: RGJ
Origineel bericht van: _Schalks_
Of je kan gewoon uitstel aanvragen, hoef je je boekhouding pas eind van het jaar in orde te hebben in plaats van april.
Dat heeft niets met omzetbelasting te maken, maar met inkomstenbelasting.

Origineel bericht van: _Schalks_
geeft het boeken van de omzetten op datum van binnenkomst op de bank geen grote verschillen over een kwartaalperiode
Wel als er sprake is van wanbetaling of veel te late betaling.


Ik wacht wel af tot een professional antwoord geeft, blijft Ja/Nee. Ik doe btw verschillen het via suppletie en mijn boekhouder rond de boekhouding vaak na april af. Dan doe ik suppleties de deur uit. Misschien heb je BV en andere regels. Ik weet ook niet hoe hoog de uitbetalingen zijn die je van het bedrijf krijgt. Heb jij een boekhouder? Bel anders even Ted Maton.

Zoals ik al aangaf, ik zou geeneens tijd hebben om alle facturen van alle bedrijven elke keer te bekijken. Soms komt er geld van sponsorprogramma's die ik helemaal vergeten ben. En wat doe je als ze pas uitbetalen bij 500 euro? Ga je dan elke maand die bedragen vast factureren? Klinkt ingewikkeld, ik doe het wel zoals mijn boekhouder het heeft aangegeven.

Laatst bewerkt door _Schalks_; 06-03-2012 22:05.
Re: Voorkomen van negatieve cashflow door wanbetaling [Re: RGJ] #186290
07-03-2012 21:06
07-03-2012 21:06
Geregistreerd: Mar 2006
Berichten: 21
CyberSpace
Mr. Stiff Offline
Wat betekent circle jerk?
Mr. Stiff  Offline
Wat betekent circle jerk?
Geregistreerd: Mar 2006
Berichten: 21
CyberSpace
Officieel hoor je op 't moment van aanmaak v/d creditfactuur de BTW af te dragen, of je de betaling nou ontvangen hebt of niet. De sponsor trekt de BTW immers ook direct af als voorbelasting..

Bij wanbetaling kun je de belastingdienst vragen om de BTW bij de volgende aangifte in mindering te brengen.

Ik kom er tot nu toe mee weg om sponsorbetalingen (of ontvangen cheques) volgens 't kasstelsel weg te boeken. Maar bij controle zullen er ongetwijfeld vragen over komen..

Re: Voorkomen van negatieve cashflow door wanbetaling [Re: RGJ] #186304
08-03-2012 09:59
08-03-2012 09:59
Geregistreerd: Apr 2007
Berichten: 63
Rotterdam
R
RGJ Offline OP
Ik gebruik wehkamp content!
RGJ  Offline OP
Ik gebruik wehkamp content!
R
Geregistreerd: Apr 2007
Berichten: 63
Rotterdam
Quote:
Zoals ik al aangaf, ik zou geeneens tijd hebben om alle facturen van alle bedrijven elke keer te bekijken.
Je moet ze uiteindelijk toch allemaal verzamelen, of je nu een keer per kwartaal een rondje doet of een keer per jaar.

Overigens lijkt het me makkelijker om 1 x in de 3 maanden alle facturen na te lopen en de BTW bedragen over te typen, dan 1 x in de 3 maanden al je bank-betalingen na te lopen en de BTW terug te rekenen ? Dus ik snap niet helemaal hoe dat beter is voor jou.

Quote:
En wat doe je als ze pas uitbetalen bij 500 euro? Ga je dan elke maand die bedragen vast factureren?
Ik ken geen enkele sponsor die vaker factureert dan uitbetaalt. In zo'n geval krijg je dan dus ook 1 x een verzamelfactuur van 500-nogwat euro over de periode van de maanden waarin dat is opgebouwd. En draag je BTW af over de periode van de factuurdatum.

Quote:
Misschien heb je BV en andere regels. Ik weet ook niet hoe hoog de uitbetalingen zijn die je van het bedrijf krijgt. Heb jij een boekhouder?

Ik heb een eenmanszaak en ben alleen ondernemer voor de BTW. De hoogte van de uitbetalingen is niet zo relevant voor de discussie, de regels blijven gelijk.

Mijn boekhouder en de accountant van mijn vrouw zeggen allebei dat het zo moet zoals ik het nu doe.

Laatst bewerkt door RGJ; 08-03-2012 10:02.

Aangeroepen in 0.023 seconden waarvan 16.000 seconden totaal zijn gebruikt voor het aanroepen van 0.0051 queries. 3.0895