Vorige topic
Volgende topic
Print Onderwerp
Welke datum te hanteren??? #99344
30-09-2005 10:52
30-09-2005 10:52
Geregistreerd: Dec 2003
Berichten: 3,767
@work
A
awm_rich Offline OP
Rijp voor www.Jellinek.nl
awm_rich  Offline OP
Rijp voor www.Jellinek.nl
*
A
Geregistreerd: Dec 2003
Berichten: 3,767
@work
In een aangename discussie met een collega, is het volgende ter sprake gekomen:

Dien je de datum van de CREDIT-factuur, de datum van overmaking of de datum van de daadwerkelijke bijboeking te hanteren ivm de kwartaalcijfers tbv de omzetbelasting???

Volgens mij de datum van de creditfactuur, omdat dit eigenlijk gezien moet worden als mijn uitgaande factuur.

Wie weet hier het fijne van? Ted? :rolleyes:

Groeten,
Rich

Re: Welke datum te hanteren??? #99345
30-09-2005 16:45
30-09-2005 16:45
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 790
Nederland
Gerwin Offline
Gerwin  Offline
***
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 790
Nederland
En dan heb je natuurlijk ook nog het feit dat je wel eens facturen krijgt die betrekking hebben op een leverin op een andere datum, dat zou je dan ook nog kunnen afvragen.

Dus:
- datum van de factuur
- datum van de levering
- datum van de betaling
- datum van het daadwerkelijk bijboeken op je rekening

Ik hoor zelf verschillende verhalen. Als je bijvoorbeeld aangifte doet van 3e kwartaal (jul, aug, sep), dan zou je in jul. dus nog afrekeningen krijgen van jun.

Ik zou zelf zeggen de datum dat jij het geld op je rekening bijgeschreven krijgt, die datum heb je het geld ontvangen. Maargoed stuur je een factuur op bijvoorbeeld 1 januari 2005 en betaald deze maar op 1 december dan krijg je beetje een rommeltje.
Ben ook wel benieuwd eigenlijk wat nu de standaard maatregel is...

Re: Welke datum te hanteren??? #99346
30-09-2005 17:07
30-09-2005 17:07
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 790
Nederland
Gerwin Offline
Gerwin  Offline
***
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 790
Nederland
[QUOTE]Invullen van de aangifte

Uw administratie bevat de gegevens over de omzet, inkopen, kosten en investeringen van uw onderneming. Bij het invullen van de aangifte gaat voor het wat betreft de omzet om de gegevens die betrekking hebben op prestaties die zijn belast in Nederland. In de Aangifte omzetbelasting wordt onderscheid gemaakt tussen de BTW-tarieven van 19%, 6% en 0%. In sommige gevallen zijn afwijkende percentages van toepassing, bijvoorbeeld bij vraag 1c. Gegevens uit uw administratie over vrijgestelde prestaties en in het buitenland belaste prestaties, kunt u niet in de aangifte opnemen.

Als u het kasstelsel hanteert, moet u de verschuldigde BTW berekenen aan de hand van de in het aangiftetijdvak daadwerkelijk ontvangen bedragen. De voorbelasting mag u op basis van het factuurstelsel berekenen. Zijn de ontvangsten belast met verschillende tarieven en het is onmogelijk om de ontvangsten te splitsen naar de verschillende tarieven, dan kunt u een forfaitaire methode gebruiken voor het berekenen van de BTW.

Als u het factuurstelsel hanteert, moet u de verschuldigde BTW berekenen op basis van de in het tijdvak van aangifte ontvangen en uitgereikte facturen. Beslissend is daarbij de dagtekening van de factuur.

Als u incidenteel door bijzondere omstandigheden niet in staat bent tijdig aangifte te doen, kunt u de Belastingdienst om uitstel van het doen van aangifte en betaling verzoeken. U moet dit verzoek doen voor de uiterste inleverdatum. Denk erom dat betalingsproblemen geen reden zijn voor uitstel van betaling. Heeft u betalingsproblemen, neemt u dan zo snel mogelijk contact op met de Belastingdienst. Kunt u structureel niet tijdig aangifte doen, dan kunt u verzoeken om een schattingsvergunning.[/QUOTE]bron: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-72.html

Hier staat dus dat je enkel de datum van de factuur moet aanhouden als je een winkel hebt. De datum van het daadwerkelijk ontvangen mag je aanhouden als je geen winkel hebt. Hoe dat dan weer zit met de minuten die je draaid (je bent dan toch eigenlijk ook "herverkoper") dat is dan nog een twijfelgevel.

Re: Welke datum te hanteren??? #99347
30-09-2005 17:44
30-09-2005 17:44
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 1,599
Zwerver
K
Kezman Offline
Rijp voor www.Jellinek.nl
Kezman  Offline
Rijp voor www.Jellinek.nl
*
K
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 1,599
Zwerver
ik dacht ook dat je de boekingsdatum moet gebruiken.lijkt me iig makkelijk


Let's go crazy

Let's get nuts

He's coming

He's coming

Coming



Take me away!
Re: Welke datum te hanteren??? #99348
01-10-2005 13:32
01-10-2005 13:32
Geregistreerd: Dec 2003
Berichten: 3,767
@work
A
awm_rich Offline OP
Rijp voor www.Jellinek.nl
awm_rich  Offline OP
Rijp voor www.Jellinek.nl
*
A
Geregistreerd: Dec 2003
Berichten: 3,767
@work
Ik weet, dat je verschil hebt tussen particulieren en bedrijven. Bij particulieren dien je de betalingsdatum te hanteren, bij bedrijven de factuurdatum. Ja, ook als het bedrijf nog niet betaald heeft, dien je de omzet mee te rekenen.

Maar, omdat er in de adult-wereld een afwijking is (lees: wij sturen geen facturen, we krijgen de zgn. credit-facturen), gaat die vlieger ook niet helemaal op.

Is er niemand die hier precies weet hoe het dient bijgehouden te worden?

Ik houd het momenteel nog op de credit-factuurdatum, maar ben inmiddels niet meer zo zeker van mijn zaak dat ik het goed doe.

Re: Welke datum te hanteren??? #99349
01-10-2005 15:46
01-10-2005 15:46
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 1,984
Zuid-Amerika
_
_Schalks_ Offline
webster meeting
_Schalks_  Offline
webster meeting
***
_
Geregistreerd: Dec 2001
Berichten: 1,984
Zuid-Amerika
Wij zaten met hetzelfde. In overleg met de boekhouder alleen btw indienen over de bedragen die je in die maanden daadwerkelijk hebt ontvangen. Bij ons breit de boekhouder het aan het eind van het jaar eventueel recht.

Re: Welke datum te hanteren??? #99350
01-10-2005 17:59
01-10-2005 17:59
Geregistreerd: Mar 2003
Berichten: 3,005
Almere
Davey Offline
voorheen Sexhoekje
Davey  Offline
voorheen Sexhoekje
*
Geregistreerd: Mar 2003
Berichten: 3,005
Almere
Ik ga altijd uit van de boekdatum.


Hier had uw advertentie kunnen staan, maar dat mag niet van Tom.
Re: Welke datum te hanteren??? #99351
04-10-2005 10:44
04-10-2005 10:44
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
T
Ted Maton Offline
Sponsor gallerie expert
Ted Maton  Offline
Sponsor gallerie expert
*****
T
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
[QUOTE]Originally posted by Rich:
[qb] In een aangename discussie met een collega, is het volgende ter sprake gekomen:

Dien je de datum van de CREDIT-factuur, de datum van overmaking of de datum van de daadwerkelijke bijboeking te hanteren ivm de kwartaalcijfers tbv de omzetbelasting???

Volgens mij de datum van de creditfactuur, omdat dit eigenlijk gezien moet worden als mijn uitgaande factuur.

Wie weet hier het fijne van? Ted? :rolleyes:

Groeten,
Rich [/qb][/QUOTE]In de praktijk worden bij de promoters en de cammers de omzetten in de administratie verwerkt op het moment dat deze op de bank zijn bijgeschreven.
Normaal zou je bij het hanteren van het faktuurstelsel inderdaad op datum van de faktuur moeten verwerken,omdat echter veel ondernemers op kwartaalaangifte voor de OB staan geeft het boeken van de omzetten op datum van binnenkomst op de bank geen grote verschillen over een kwartaalperiode.
Wel wordt aan het einde van het jaar gekeken ofdat er nog fakturen moeten worden opgenomen welke met een faktuurdatum nog in het oude jaar zijn opgemaakt.

grz.

Ted.

Re: Welke datum te hanteren??? #99352
04-10-2005 12:29
04-10-2005 12:29
Geregistreerd: Dec 2003
Berichten: 3,767
@work
A
awm_rich Offline OP
Rijp voor www.Jellinek.nl
awm_rich  Offline OP
Rijp voor www.Jellinek.nl
*
A
Geregistreerd: Dec 2003
Berichten: 3,767
@work
Hoi Ted, bedankt voor de reactie!

Zoals ik het bovenstaande begrijp, is het hanteren van de factuurdatum dus geen last. Qua ontvangen betalingen en aangifte schommelt het een beetje, maar het scheelt weer administratie aan het einde van het jaar.

Zie ik dat goed?
Het zou namelijk lastig worden, als ik m'n huidige administratie om moet gooien om op boekingsdatum over te stappen.

Groeten en wederom bedankt,
Richard

Re: Welke datum te hanteren??? #99353
04-10-2005 13:57
04-10-2005 13:57
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
T
Ted Maton Offline
Sponsor gallerie expert
Ted Maton  Offline
Sponsor gallerie expert
*****
T
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
[QUOTE]Originally posted by Rich:
[qb] Hoi Ted, bedankt voor de reactie!

Zoals ik het bovenstaande begrijp, is het hanteren van de factuurdatum dus geen last. Qua ontvangen betalingen en aangifte schommelt het een beetje, maar het scheelt weer administratie aan het einde van het jaar.

Zie ik dat goed?
Het zou namelijk lastig worden, als ik m'n huidige administratie om moet gooien om op boekingsdatum over te stappen.

Groeten en wederom bedankt,
Richard [/qb][/QUOTE]Richard, in de praktijk geeft dit inderdaad geen problemen, aan het einde van het jaar wordt rekening gehouden met fakturen welke nog betrekking hebben op het oude jaar.
Voor de BTW is dan van belang op welke datum de creditnota's zijn opgemaakt (oude of nieuwe jaar) en voor de IB op welke jaar deze betrekking hebben.

Veelal ontvang je nog in januari fakturen welke betrekking hebben op het oude jaar.
Omdat de BTW-aangifte van het 4e kwartaal altijd voor 31 januari moet worden ingeleverd voeg je dus de creditnota's welke zijn ontvangen in januari en als datum het oude jaar hebben nog toe aan de administratie van het oude jaar.Dan zit je voor de BTW goed, fakturen ontvangen in het nieuwe jaar met als faktuurdatum het nieuwe jaar maar wel betrekking houdend op het oude jaar worden voor de BTW in het nieuwe jaar geboekt, daarnaast zal je adviseur voor de IB deze fakturen via een zg. transistoria of voorafgaande journaalposten verwerken in de administratie zodat voor de IB deze ontvangsten worden verantwoord in het oude jaar.

grz.

Ted.


Aangeroepen in 0.023 seconden waarvan 13.000 seconden totaal zijn gebruikt voor het aanroepen van 0.006 queries. 3.1238