Vorige topic
Volgende topic
Print Onderwerp
Afdracht bij betalingen vanuit USA #98593
23-12-2004 14:25
23-12-2004 14:25
Geregistreerd: Oct 2004
Berichten: 291
NL
ray1983 Offline OP
Sponsor gallerie expert
ray1983  Offline OP
Sponsor gallerie expert
*****
Geregistreerd: Oct 2004
Berichten: 291
NL
Beste webmasters,

ik heb gezocht in het forum maar ik kon geen bevredigend antwoord vinden helaas, vandaar dat ik mijn vraag nu hier stel.

Ik hoop binnenkort het e.e.a. bij te verdienen met een internationale paysite welke haar credit-card transacties laat afhandelen door Verotel. Mijn vraag is nu, hoe moet je dit precies in je boekhouding verwerken? Welke belastingstaffel moet je hanteren en moet je dit bij je belastbaar inkomen optellen? Vanuit de USA wordt er geen belasting over geheffen als ik me niet vergis, maar hoe verreken je dit dan precies hier?

Alvast hartelijk dank voor de informatie!

p.s. ik heb een boekhouder waar ik het aan kan vragen maar die is volgende week pas terug van vakantie, vandaar dat ik her hier op dit moment vraag.

-Raymond

Re: Afdracht bij betalingen vanuit USA #98594
24-12-2004 00:30
24-12-2004 00:30
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
T
Ted Maton Offline
Sponsor gallerie expert
Ted Maton  Offline
Sponsor gallerie expert
*****
T
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
Dat is een aardige, deze uitbetalingen staan altijd garant voor een echte en pittige discussie met de BD,er zijn inspecteurs die deze inkomsten zelfs willen belasten met Nederlandse BTW, wat is veelal het geval,in de OB-wet (is dus BTW) is een artikel dat stelt daar waar de omzet wordt gemaakt moet OB worden geheven.En dat is dan gelijk het punt waar het om draait, heb je dus een site in de USA draaien en maak je daar je geld dan is er geen probleem, wel natuurlijk aangeven als omzet buiten de EU, geen BTW verschuldigd, wel is het uiteraard omzet(let op geef dit niet aan op het BTW-formulier als een goederentransactie, het zijn tenslotte diensten)Mocht het zo zijn dat je vanuit Nederland via je eigen site alles aanstuurt dan heb je gedonderd in het kippenhok voor wat betreft de BTW,de BD zal trachten (zoals gebruikelijk) om weer eens het onderste uit de kan te halen. Het lijkt me raadzaam dat je dit probleem overlegd met je adviseur.Wacht hier niet te lang mee,er zijn in dit geval meerdere wegen die naar Rome leiden en hij zal je ongetwijfeld de juiste weg wijzen.

Ted Maton

Re: Afdracht bij betalingen vanuit USA #98595
03-01-2005 23:27
03-01-2005 23:27
Geregistreerd: Dec 2004
Berichten: 843
Nederland
Moneymaker Offline
Moneymaker  Offline
Geregistreerd: Dec 2004
Berichten: 843
Nederland
Valt een website in de VS met een amerikaanse sponsor ook onder omzet buiten de EU als je het op een Nederlandse Bankrekening laat storten. Ik zou ook wel willen weten of het enig voordeel met zich mee brengt om een amerikaanse bankrekening te openen en hoe dat kan?

Re: Afdracht bij betalingen vanuit USA #98596
06-01-2005 20:19
06-01-2005 20:19
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
T
Ted Maton Offline
Sponsor gallerie expert
Ted Maton  Offline
Sponsor gallerie expert
*****
T
Geregistreerd: Aug 2003
Berichten: 363
Best
Humm, eerst even over de omzet,van belang is wie de afnemer van de diensten is en wat de status hiervan is, even de wet op OB erbij gehaald,indien de afnemer geen ondernemer is en gevestigd buiten de EU dan geldt als plaats van dienst de woon of vestigingsplaats van de afnemer, omdat deze buiten de EU is gelegen is er geen omzetbelasting verschuldigd, in gewoon Nederlands dus, stel dat de bedoelde site in de VS draait en levert aan particulieren met name in de VS(wat veelal het geval zal zijn)dan ben je dus geen BTW verschuldigd.
Zijn dus diensten buiten de EU.

Voor wat betreft de IB is dit een ander verhaal,dit is voor de nederlandse fiscus gewoon inkomen, eigenlijk behoort dit tot het zg. wereldinkomen,in de praktijk worden de omzetten of sponsorgelden uitbetaald op een Nederlandse bankrekening en komt het dus als omzet of inkomsten in je administratie naar voren.
Veelal is hier door de VS geen belasting op ingehouden.Dat kan overigens wel voorkomen en dan mag er het e.e.a. verrekend worden via een berekening maar dat laten wij in dit geval buiten beschouwing.In de wet staat het volgende: Als inwoner van Nederland bent u hier onderworpen aan inkomstenbelasting voor uw hele inkomen, zelfs als dat of delen ervan ook in het buitenland aan inkomstenbelasting is onderworpen.
In gewoon Nederlands, elke euro die wordt verdiend ook al is dat in het buitenland en ook al is er in het buitenland belasting over ingehouden dien je op te geven.
Zoals al gesteld veelal wordt er in deze gevallen in de VS niets ingehouden en dus kan de Nederlandse fiscus dit belasten naar Nederlands tarief, dus betekent gewoon afrekenen !!!!!

Het openen van een rekening in de VS en daar je geld op laten storten kan natuurlijk altijd maar je dient wel in Nederland je verdiensten in de VS en je VS-bankrekening en saldi op te geven aan de belastingdienst.

Het is aannemelijk dat sommigen dit echt (ja wel
echt) vergeten en dan is het maar te hopen dat oom fiscus hier niet achter komt want deze vergeetachtigheid is dan verzwijging van inkomsten en fraude en dat kan betekenen een "vrijwillige" donatie voor de staatskas in de vorm van een naheffingsaanslag en een forse boete.

Je begrijpt het al, alleen het feit dat je een inwoner van ons kikkerlandje bent betekent dat er krachtens de wet op al je inkomen en vermogen waar ook ter wereld door de Nederlandse
fiscus belasting mag worden geheven.
Uiteraard zijn er regelingen waarin het e.e.a met in het buitenland betaalde belastingen ten dele moge worden verrekend, maar dat zal bij de meesten onder jullie niet het geval zijn.

Ontheffing krijg in dit fijne land alleen als je lid bent van de familie van Trix of diplomaat.
Beroep doen op de 3% regeling van Vinkenslag heeft ook geen zin meer, dus welkom bij de grootste club van Nederland met een zolang je hier woont een lidmaatschap voor het leven met weinig voordelen maar veel nadelen met als voornaamste doel het vullen van onze staatskas.

Ik hoop dat je na dit verhaal nog goed kunt slapen, je weet wat onze grote vrienden altijd stellen, makkelijker kunnen wij het niet maken.

Grz.

Ted Maton

Re: Afdracht bij betalingen vanuit USA #98597
06-01-2005 21:42
06-01-2005 21:42
Geregistreerd: Dec 2004
Berichten: 843
Nederland
Moneymaker Offline
Moneymaker  Offline
Geregistreerd: Dec 2004
Berichten: 843
Nederland
Bedankt voor de verheldering op een amusante wijze.

Re: Afdracht bij betalingen vanuit USA #98598
07-01-2005 00:27
07-01-2005 00:27
Geregistreerd: Oct 2004
Berichten: 291
NL
ray1983 Offline OP
Sponsor gallerie expert
ray1983  Offline OP
Sponsor gallerie expert
*****
Geregistreerd: Oct 2004
Berichten: 291
NL
Meesterlijk Ted, amusant en informatief in 1!


Aangeroepen in 0.023 seconden waarvan 15.000 seconden totaal zijn gebruikt voor het aanroepen van 0.0053 queries. 3.0892