Home

hoe boek je prive-aankopen

Geplaatst door: BeeTle

hoe boek je prive-aankopen - 23-09-2007 18:40

Stomme vraag misschien, maar wat is eigelijk de juiste wijze om zaken te boeken welke je uit prive-verkoop hebt gekocht dus zonder bon??
Ik laat wel eens studenten wat scripten, waar ik dan een credit faktuur van opmaak, weet niet eens of dit de juiste manier is, maar mijn boekhouder heeft er nog nooit iets van gezegt ... maar nu kan ik een aantal switchen kopen uit prive dus zonder bon.. hoe boek ik dit weg?? het gaat toch om een bedrag van bijna 400 euro
Geplaatst door: M@RS

Re: hoe boek je prive-aankopen - 23-09-2007 18:42

Je hebt een boekhouder, als ik jou was zou ik hem eens bellen
Geplaatst door: BeeTle

Re: hoe boek je prive-aankopen - 23-09-2007 19:10

Dat kan ik idd doen maar ben altijd zodra ik iets wil weten, dan wil ik dat zo snel mogelijk weten... geen zin om tot dinsdag te wachten
Geplaatst door: ARiS

Re: hoe boek je prive-aankopen - 24-09-2007 06:33

Ik laat deze mensen gewoon een factuur opmaken ZONDER BTW, een particulier mag dat namelijk. Zijn naam, adres, woonplaats moet er op staan het bedrag zonder BTW (Ted Maton)
Geplaatst door: BeeTle

Re: hoe boek je prive-aankopen - 24-09-2007 12:00

ok, dit komt dan idd eigelijk overeen, als dat ik zelf een creditfaktuur maak zonder btw......
Geplaatst door: adultnetworx

Re: hoe boek je prive-aankopen - 24-09-2007 15:04

ja klopt helemaal beetle
Geplaatst door: awm_rich

Re: hoe boek je prive-aankopen - 24-09-2007 18:00

Quote:

ok, dit komt dan idd eigelijk overeen, als dat ik zelf een creditfaktuur maak zonder btw......



Zo lossen wij het ook op, maar mijden de zgn. 'priv? verkopen' zoveel als mogelijk ivm toekomstig gezeur van een ongestelde belastingcontroleur. Die snappen nog helemaal niets van dat internet, dus we vrezen keer op keer het ergste.
Geplaatst door: Ted Maton

Re: hoe boek je prive-aankopen - 05-10-2007 08:21

Het opmaken van een faktuur door de particulier heeft het voordeel dat het bij een eventuele belastingcontrole duidelijk hoe de aankoop en van wie tot stand is gekomen.

Wat betreft de uitbetaling aan b.v. studenten voor maken van banners etc... dit is eigenlijk een ander verhaal.
Dit in namelijk geen levering van goederen maar een dienst.
Hier dient dus de ontvangen partij ook een faktuur op te maken wegens geleverde diensten, met hierop zijn naam en adresgegevens alsmede de omschrijving van de diensten en uiteraard voorzien van een dstum.
Met dit soort diensten wat je uitbesteed is overigens wel enige voorzichtigheid geboden, indien dit om grotere bedragen gaat die tevens worden uitbetaald aan eenzelfde persoon kan de belastingdienst bij een controle toetsen of dat er wel of geen sprake van eventueel dienstverband...

mt.vr.gr.

Ted Maton
© 2024 Adultwebmaster.nl